چکیده:
امروزه اهمیت سازمانهای دانشبنیان، با توجه به جایگاه راهبردی آن ها بهعنوان یکی از عناصر مهم اقتصاد مقاومتی و نقش اساسی آنها در رفع نیازهایکشور در شرایط تحریم، بسیار افزایش یافته است.در این میان، با توجه به منحصربهفرد بودن و اهمیت بالای مهارتها و تخصصهای انسانی در این سازمانها، توجه به خصوصیات روانی کارکنان و احساس رضایتی که از روابط و تعامل دوجانبه با سازمانها دارند شرط لازم برای دستیابی به اهداف سازمانهای دانشبنیان است که در این میان هرچه سطح نخبگی و میزان وابسته بودن کسب-وکار شرکت به کارکنان دانشمحور بیشتر باشد مفهوم ارزیابی عملکردپررنگترخواهد شد. با توجه به نبود یک مدل جامع برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی، پژوهش گران در این مطالعه با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی (روش گروه کانونی در بخش کیفی و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در بخش کمی)، در یک شرکت دانشبنیان در حوزهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات ، به تبیین معیارهای ارزیابی عملکرد این دانشگران پرداختهاند که در نتیجه، 35 شاخص ارزیابی عملکرد و وزن هر یک از آنها، بهدست آمد. نتایج این پژوهش میتواند در نظامهای جذب، عملکرد و جبران خدمات دانش گران سازمان، مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
1AHP (رجوع شود به تصویر صفحه) ٥-١- ارزش ها و قابلیت های فردی در این بخش که به عنوان ورودی (رویکرد سیستمی ) در نظر گرفته شده است معیارهای تحصیلات (میزان تحصیلات و میزان ارتباط تحصیلات فرد با شغل محوله ) ، تجربه (تجربه های درون شرکت و تجربه های خارجی )، قابلیت های مضاعف (زبان تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی یا شغل محوله ، مهارت های کار با نرم - افزارهای تخصصی مرتبط و امکان انجام یک یا چند شغل دیگر در پروژه ) و رشد و توانمندی ها (کارهای پژوهشی ، دوره های آموزشی و تعداد پیشنهادهای خلاقانه )، در جلسات گروه کانونی احصاء شده اند که در جدول ٥ درجه اهمیت هرکدام از این معیارها و شاخص های سنجش آن ها قابل مشاهده است .
٢. بر اساس طبقه بندی دوم ، معیارها و شاخص های بعد رفتارها با ابعاد ارزش های درونی فرد و ارزش های ایجاد شده ضمن فرآیند انجام کار دانش گران مانند مهارت ها و توانایی های فردی ، قابلیت های مضاعف ، رشد و توسعه توانمندی ها، کیفیت عملکرد فرد، رفتار شغلی ، کوشش های موردنیاز و معیارهایی از این قبیل بیشترین تناسب و همخوانی را دارد و معـیارها و شاخص های بعد نتایج با بعد ارزش نتایج حاصل از کار دانش گران مطابقت می کند.