چکیده:
در بازار اسلامی کسب سود و ثروت هدف نهایی نیست، بلکه هدف نهایی از هر فعالیت اقتصادی قرب الهی است. استراتژی حاکم در بازار مطلوب اسلام، استراتژی برد-برد است که در آن بنگاهها با همدیگر همکاری میکنند و در جهت رفع نیازهای جامعه وبالا بردن رفاه عمومی تلاش میکنند. این تحقیق درصدد است ارزش های ناظر بر تصمیم های استراتژی رقابتی پورتر را که به عنوان الگوی غالب در مقالات مدیریت استراتژیک و بازاریابی می باشد را مورد بحث وبررسی قرار دهد. ارزش های مطرح در تصمیمات استراتژی رقابتی، که شامل استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه و استراتژی تمرکز می باشند، استخراج گردید تا با معرفی آن ها مساعدتی هرچند اندک برای لحاظ این ارزش های الهی در سیاست گذاری های مربوط به تصمیم های استراتژیک بازاریابی فراهم گردد؛ که این ارزش ها شامل اصل کیفیت، اصل عدم تدلیس، اصل ارایه ی خدمات اخلاقی، اصل عدالت و انصاف در قیمت گذاری، اصل بهینه سازی هزینه ها و اصل رعایت شأن اجتماعی افراد می باشد. این تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی واز دید روش،توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری آن، مدیران صنایع غذایی و آشامیدنی استان خراسان جنوبی هستند که تعداد 41 نفر می باشند. روش جمع آوری داده سرشماری است.تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد، در تصمیمات استراتژی رقابتی صنایع غذایی وآشامیدنی اصل کیفیت، اصل بهینه سازی هزینه ها و اصل رعایت شأن اجتماعی لحاظ می شود و اصل عدم تدلیس، اصل ارایه خدمات اخلاقی و اصل عدالت کمتر مورد توجه قرار گرفته است که بنا به یافته های تحقیق به دلیل حاکمیت اصول سرمایه داری بر جوامع اسلامی می باشد.
خلاصه ماشینی:
امام صادق (ع ) در بیان تفاوت سیره خود با سیره علی (ع ) در پوشیدن لباس ، می فرماید: «همانا علی بن ابی طالب (ع ) آن گونه لباس (خشن ) را در زمانی می پوشید که بر او، خرده نمی گرفتند، ولی پوشیدن آن در زمان ما موجب شهرت خواهد بود، پس بهترین لباس هر زمانی ، لباس مردم همان زمان است » (کلینی ،١٣٦٦ :١٤)؛ که توجه به وضعیت و شرایط فعالیت ها بازاریابی لازمه را، معرفی می کنند و در یک جامعه اسلامی در تولید و طراحی محصول باید به نیازهای مشتریان و میزان درآمد اقشار مختلف مشتریان و هزینه های لازمه توجه خاصی شود تا بدین صورت شرکت در فروش محصولات و تولید به صرفه آن دچار مشکل نشود و این خود نوعی صرفه جویی در مواد اولیه و کلیه هزینه ها می باشد که از دیدگاه اسلام بسیار پسندیده است و رضایت مشتری را نیز به همراه خواهد داشت .
در این تحقیق ، در بین شاخص های مربوط به اصل عدالت وانصاف ، شاخص کاهش و افزایش قیمت در تقاضای کم و زیاد، دارای بیش ترین بار عاملی بوده که نشان می دهد در جامعه مورد بررسی هیچ گونه تعدیل قیمتی بدون تغییر در کیفیت انجام نمی شود و این خودیک نقطه قوت محسوب می شود؛ اما تاثیر این متغیر بر استراتژی رهبری هزینه ، احتمالا به این دلیل معنادار نشده است که با توجه به مصاحبه های انجام شده توسط محقق ، در این شرکت ها قیمت گذاری تنها بر اساس یک مقدار سود متعارف شکل می گیرد و هیچ گاه برای حذف رقیب و یا جذب مشتریان در قیمت ها تعدیل انجام نمی پذیرد– به عنوان یکی از مبانی استراتژی رهبری هزینه - و کم ترین بار عاملی مربوط به شاخص تبانی قیمتی است که پایین بودن بار عاملی نقطه قوت این شرکت هاست و در این جامعه تبانی قیمتی خیلی کم صورت می گیرد.