چکیده:
ارتقاء فرهنگ سازمانی در مؤسسات آموزش عالی مقوله ای بسیار مهم و در عین حال حصول به آن مستلزم برنامه ربزی و مدیریت مناسب می باشد. امروزه ثابت شده است که ارتقاء فرهنگ سازمانی تأثیری مستقیم بر ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی دارد. از این رو این پژوهش در صدد است با به کارگیری الگوی تعالی سازمانی ایران، که یکی از کاربردهای اصلی آن عارضه یابی سازمان می باشد، ابعاد فرهنگ سازمانی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت بررسی نماید. در این راستا از پرسشنامه ای که ابعاد فرهنگ سازمانی را در 10 بعد و 45 مؤلفه می سنجد استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق از روش آنتروپی شانون و برای رتبه بندی ابعاد فرهنگ سازمانی از روش TOPSIS استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد هویت و ابتکار فردی در بین ابعاد از وضعیت مناسبی برخوردارند. در عین حال برخی از ابعاد فرهنگ سازمانی وضعیت مطلوبی ندارند. این تحقیق که منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف شاخصه های فرهنگ سازمانی در دانشگاه گردیده است، زمینه ساز گامی مهم جهت ارتقاء فرهنگ سازمانی و به تبع آن کیفیت خدمات آموزشی خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس ، سؤالات پژوهشی در ارتباط با ده بعد فرهنگ سازمانی به شرح زیر مطرح شده اند: ١- آیا کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت در کار خود، مسئولیت ، آزاد́E عمل و استقلال دارند؟ ٢- آیا کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت به خطر پذیر́E و جسارت و نوآور́E ترغیب می شوند؟ ٣- آیا مدیران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت برا́E کارکنان هدف هایی که انتظار می رود را روشن و مشخص می نمایند؟ ٤- آیا از نظر کارکنان واحدها́E درون دانشگاه به روشی هماهنگ عمل می کنند؟ ٥- آیا از نظر کارکنان ، مدیران دانشگاه با کارکنان ارتباط برقرار می نمایند و آن ها را یار́E یا از آن ها حمایت می کنند؟ ٦- آیا مدیران ، قوانین و مقررات و میزان سرپرستی مستقیم خود را بر کارکنان اعمال می کنند؟ ٧- آیا کارکنان ، خود را معرف سازمان می دانند؟ ٨- آیا تخصیص پاداش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت بر اساس شاخص ها́E عملکرد کارکنان می باشد، نه سابقه خدمت (ارشدیت ) و تبعیض ؟ ٩- آیا کارکنان ، تشویق می شوند با تعارض بسازند و پذیرا́E انتقادها́E آشکار باشند؟ ١٠- آیا ارتباطات سازمانی در دانشگاه به سلسله مراتب اختیارات رسمی محدود می شود؟ ٤- روش تحقیق نوع مطالعه حاضر بر اساس هدف ، کاربرد́E می باشد و بر اساس چگونگی به دست آوردن داده ها́E مورد نیاز، از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی (تحلیلی ) محسوب می شود که به روش مقطعی با هدف عارضه یابی فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت انجام گردیده است .