چکیده:
هدف: با توجه به اهمیت و نقش آفرینی عملکرد سازمان نیروی انتظامی در جامعه، هدف از انجام این تحقیق شناسایی میزان تاثیر دانش ضمنی روسای کلانتری های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بر عملکرد آنان است. از بین انواع دانش، دانش سازمانی با چهار مولفه اجتماعی سازی، درونی سازی، ترکیب و برونی سازی در این تحقیق مورد مطالعه قرار می گیرد.
روش: روش انجام پژوهش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری پژوهش 79 نفر از روسای کلانتری های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ هستند که به صورت تمام شمار انتخاب شده اند. برای اندازه گیری دانش ضمنی از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نوناکا و تاکیوچی و برای اندازه گیری عملکرد از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ضریب پایایی پرسشنامه مدیریت دانش و عملکرد کارکنان به ترتیب 76/0 و 83/0 حاصل شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که از چهار مولفه دانش ضمنی به ترتیب: اجتماعی سازی (528/0)، درونی سازی (179/0)، ترکیب (188/0) و برونی سازی (108/0) بر عملکرد روسای کلانتری های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تاثیر دارند و ضریب تعیین کل 716/. نشان می دهد که مولفه های مورد مطالعه، 72 درصد تاثیر بر متغیر وابسته را پوشش می دهند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که متغیرهای دانش ضمنی شامل اجتماعی سازی، درونی سازی، ترکیب و برونی سازی بر عملکرد روسای کلانتری های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تاثیر مثبت و مستقیم دارند. یعنی با افزایش استفاده از دانش ضمنی، عملکرد روسای کلانتری های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
مدل مفهومی پژوهش با توجه به نتایج پژوهش های مورد بررسی در پیشینه پژوهشی مرتبط با موضوع ، چهار بعد متغیر مستقل دانش ضمنی از دیـدگاه دانـش نوناکـا و تـاکوچی و تـاثیر آنهـا بـر عملکـرد کارکنـان به عنوان متغیر وابسته در مدل مفهومی پژوهش به صورت زیر نشان داده میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١- مدل مفهومی تنظیم شده توسط محقق مبتنی بر مدل نوناکا و تاکوچی (٢٠٠٧) باتوجه به مبانی نظری و مدل مفهومی پژوهش ، فرضیه اصلی پـژوهش عبـارت اسـت از اینکـه : دانش ضمنی روسای کلانتریهای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بر عملکرد آنان تـاثیر دارد.
همانطور که یافته های پژوهش نشان داد تبدیل دانش آشکار فردی بـه دانـش آشـکار گروهـی (پیوند برقرار کردن ) بر عملکرد رؤسای کلانتریهای فرمانـدهی انتظـامی تهـران بـزرگ تـاثیر دارد که مقدار تاثیر برابر ٠/١٨٨ و مثبت (مستقیم ) است .
همچنین یافته های پژوهش نشان داد که نهادینه کردن دانش آشکار (درونی کردن ) بر عملکرد رؤسای کلانتریهای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تاثیر دارد که مقدار این تاثیر برابر ٠/١٧٩ و مثبت (مستقیم ) است .
درنهایت ، انتقال دانش غیرمشهود (اجتماعی کردن ) با عملکرد رؤسای کلانتریهای فرمانـدهی انتظامی تهران بزرگ تاثیر دارد و مقدار این تاثیر برابر ٠/٥٢٨ و مثبت (مستقیم ) است .
بنابراین ، مـیتـوان گفـت مـدیریت دانـش ضـمنی بـر عملکـرد رؤسای کلانتریهای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تاثیر دارد و بیانگر این مطلـب اسـت کـه دانش ضمنی روسای کلانتریهـای فرمانـدهی انتظـامی تهـران بـزرگ بـه میـزان ٨٣ درصـد از تغییرات عملکرد شغلی آنان را تبیین میکند.