چکیده:
زمینه و هدف: انضباط شالوده و اساس کار نیروهای مسلح است و همواره در اذهان عمومی، دو مقوله انضباط و نیروهای مسلح با همدیگر تداعی معنی پیدا می کنند. از سوی دیگر سازمانی که متولی برقراری نظم در جامعه است، خود باید تجلی واقعی آن باشد. این پژوهش قصد دارد الگوی پیشایندهای انضباط سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی امین را ارائه نماید.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، پژوهشی کیفی است که با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش خبرگان نظامی و علمی دانشگاه امین بوده و حجم نمونه به شیوه گلوله برفی33 نفر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA 10 تحلیل و 790 کد استخراج شده از مصاحبه ها در نهایت در قالب سه محور اصلی ساماندهی شدند.
یافته ها و نتایج: پژوهش نشان داد که «توجیه و آموزش»، «تشویقات و تنبیهات» و «ویژگی ها و اقدامات فرمانده» در سطح اول، «بازدید و نظارت»، «عدالت سازمانی»، «فرهنگ انضباط خواهی و انضباط پذیری» و «حفظ منزلت» در سطح دوم و «نشاط سازمانی» و «وضعیت محیط کار» در سطح سوم، پیشایندهای انضباط سازمانی دانشگاه علوم انتظامی امین را تشکیل داده اند.
خلاصه ماشینی:
اگرچه سازمان ها به شکل های مختلـف و بـرای هدف های گوناگون تأسـیس و سـازماندهی مـی شـوند، امـا بـدون تردیـد تمـامی آنهـا بـر پایـه تلاش های روانی و جسمانی نیروی انسانی که رکن اصلی آن به حساب می آید، اداره و هدایت می شوند و منابع انسانی منضبط ، مهم ترین و ارزشمندترین رکن ارائه خدمات در سـازمان هـا بـه شمار می رود؛ بنابراین توجه به نیروی انسانی در هر سازمانی ضروری بوده (عـامری ، رحمتـی و حبیبی ، ١٣٩٣) و تدوین ساز وکارهـای نهادینـه سـازی انضـباط سـازمانی و در نهایـت بهبـود و توسعه نظم و انضباط در بین کارکنان سازمان ، یکی از سیاست های اصلی سازمان ها است .
در پـژوهش احمـدی (١٣٩٢) بـا عنـوان «مقایسـه دیـدگاه هـای فرمانـدهان و دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی درمورد عوامل مـؤثر بـر نهادینـه کـردن انضـباط دانشـجویان پلیس زن » یافته ها حاکی از آن بود که رفتار فرماندهان ، فرهنگ سازمانی ، قـوانین و مقـررات و شـیوه هـای اعمـال انضـباط ، از دیــدگاه دانشـجویان و فرمانـدهان ، در نهادینــه کـردن انضـباط دانشجویان مؤثر است و بنابراین بین دیدگاه های فرماندهان و دانشـجویان در خصـوص اعمـال انضباط تفاوت معناداری وجود دارد.
عـامری و همکاران (١٣٩٣) در پژوهش با عنوان «عوامل سازمانی مؤثر بر کاهش سطح انضـباط در ناجـا» نشان دادند که از بـین عوامـل سـازمانی ، عوامـل مـدیریتی بیشـترین تـأثیر را در کـاهش سـطح انضباط در ناجا داشته و نیاز است که بـرای کلیـه فرمانـدهان تـا پـایین تـرین رده دوره آمـوزش کاربردی آیین نامه انضباطی اجرا و آنان نسبت به حدود اختیارات ، نحوه اعمال تنبیـه کارکنـان متخلف و همچنین آخرین قوانین و مقررات و دستورالعمل های مرتبط با امور انضباطی آشـنا و توجیه گردند.