چکیده:
مساله مسیریابی تولید به تلفیق دو مساله مسیریابی خودرو و برنامه ریزی تولید میپردازد. عموما در مسئله فوق فرض بر این است که نوعی انحصار در محیط وجود دارد و توجهی به تاثیر رقبا در این مسائل در نظر گرفته نشده است. پر واضح است که در دنیای واقعی دیگر نمیتوان به داشتن بازار انحصاری امید بست. در فضای رقابتی مشتریان متناسب با قیمت و کیفیت تامینکننده را انتخاب میکنند. بنابراین در این مقاله به عنوان تعریفی از کیفیت، تامین سریع نیاز مشتری و در دستری بودن الزام فضای رقابتی تبیین شده است و به همین جهت، مساله مسیریابی تولید رقابتی با فرض دانستن زودترین و دیرترین زمان تامین تقاضا توسط رقیب مدلبندی شده است. به این ترتیب در صورت تاخیر در تامین تقاضای مشتری به نسبت میزان تاخیر سهمی از بازار از دست میرود. همچنین مدلسازی انجام شده به وسیله نرم افزار گمز حل شده است. علاوه بر این به دلیل استفاده موفق الگوریتم بهینهسازی گروه ذرات در حل مسائل بهینهسازی، در اینجا نیز الگوریتم بهینهسازی گروه ذرات برای حل مساله مسیریابی تولید در ابعاد بزرگ توسعه داده میشود. برای بررسی عملکرد الگوریتم ارائه شده جوابهای حاصل در ابعاد کوچک با جوابهای حاصل از حل با نرم افزار گمز مقایسه شده است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین در این مقاله به عنوان تعریفی از کیفیت، تامین سریع نیاز مشتری و در دستری بودن الزام فضای رقابتی تبیین شده است و به همین جهت، مساله مسیریابی تولید رقابتی با فرض دانستن زودترین و دیرترین زمان تامین تقاضا توسط رقیب مدلبندی شده است.
مساله مسیریابی تولید رقابتی با توجه به مشاهدات واقعی، در بین توزیعکنندگان محیط رقابتی وجود دارد که لازم است علاوه بر در نظر گرفتن طول مسیر و میزان گنجایش وسائط نقلیه که منجر به کاهش هزینه حمل و نقل میشود ، باید زمان رسیدن رقبای دیگر نیز به مقاصد در نظر گرف ته شود.
در این تحقیق مساله مسیریابی تولید با فرض بازار رقابتی توسعه داده میشود، برای پیادهسازی شرایط رقابتی از فرض صورت گرفته در مقالات (توکلی مقدم و همکاران، 2005) و (نوروزی و همکاران، 2012) استفاده شده است.
اندیسها، پارامترها و متغیرهای استفاده شده در مدل به شرح زیر است: اندیسها به تصویر صفحه مراجعه شود پارامترها به تصویر صفحه مراجعه شود متغیرها به تصویر صفحه مراجعه شود مدل ریاضی برای مساله مسیریابی تولید رقابتی با وسایل نقلیه ناهمگن عبارتند از: به تصویر صفحه مراجعه شود ;; به تصویر صفحه مراجعه شود رابطه (1) نشان دهنده تابع هدف است که به ترتیب هزینه آمادهسازی تولید، هزینه تامین و تخصیص وسیله نقلیه، هزینه حمل و نقل وسایل نقلیه مابین مشتریان، هزینه نگهداری کمینه میسازد همچنین در صورت تامین تقاضای وابسته به زمان شرکت سود دریافت مینماید.
Multi-objective modeling of production and pollution routing problem with time window: A self-learning particle swarm optimization approach.