چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و ورژگی های شخصیتی با اهمال کاری و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان نظر آباد انجام گرفت. جامعه اماری پژوهش حاضر کلیه دانش اموزان دبیرستانی دختر درشهرستان نظر اباد می باشد و با استفاده از جدول مورگان 150 نفر براورد شد. در پژوهش حاضر از پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ ،پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو فرم کوتاه ،پرسشنامه اهمال کاری سولومن وراث بلوم و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور استفاده شد. برای تجزره و تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون همزمیان استفاده شد که نتارج نشان داد تنها اعتیاد به ارنترنت با عملکرد تحصیلی رابطه داردو
خلاصه ماشینی:
(شولتزوشولتز١٣٨٨٥،به نقل از خانجاني ١٣٩٠) نظريه پنج عاملي شخصيت امروزه يکي از جامع ترين نظريات در عرصه مطالعه شخصيت ميباشد که متشکل از پنج عامل بزرگ شخصيتي ،روان نژندي، برون گرايي،باوجدان بودن ،انعطاف پذيري 1 Michel&al 2 Internet addiction 3 Ficher&al 4 Personality traits 5 Shultz &shultz 16 وخوشايندي است (اکبري وخانجاني ١٣٩٠)اين نظريه ازسوي دو روان شناس ساکن ايالت متحده به نام (کاستا ومک کري ١ ) در اواخر دهه ٨٠ ميلادي ارايه شد ودر اوايل دهه ٩٠ مورد ارزيابي مجدد قرار گرفت (حسن زاده ،بيدختي ١٣٩٠)عوامل شخصيتي از مهمترين عوامليست که قادر است در شناخت پيچيدگي هاي رفتار در انسان در موقعيت هاي مختلف کمک شايان توجهي نمايد واز اين رو نمي بايست از چشم محققان دور بماند(جوين چنگ ٢ ٢٠٠٦ به نقل از محمدي ١٣٩٤) بنابراين اين سوال در ذهن محقق به وجود ميايد که ايا افراد وابسته به اينترنت داراي علائم يا ويژگيهاي شخصيتي خاصي بوده اند که انها را براي اين وابستگي اماده تر ساخته و چگونه اين ويژگيهاي شخصيتي در تلفيق بااعتياد به اينترنت بر اهمال کاري و عملکرد تحصيلي نوجوانان تاثير خواهد گذاشت .
بدين ترتيب باتوجه به اهميت تاثير گذاري شخصيت در کليه ابعاد رفتاري و فعاليتهاي انساني و نيز جايگاهي که استفاده از اينترنت درپيشبرد امور زندگي امروزه در بين اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان و نوجوانان (دانش اموزان ) برعهده دارد بيانگر اهميت تحقيق در اين زمينه است که در پژوهش حاضر تلاش ميشود رابطه بين اعتياد به اينترنت وابعاد شخصيتي کاربران اينترنت در رابطه با اهمال کاري وعملکرد تحصيلي در قشر دانش اموزي کشور ايران مورد بررسي قرار گيرد.