چکیده:
هدف: اعتیاد و محیط زیست در برنامه های توسعهای مهم هستند. سازمان های مردم نهاد در روند توسعه پایدار نقش دارند. به تازگی فعالیت های کاهندهی مصرف مواد مخدر با رویکرد حفظ محیط زیست و آموزش از طریق سمن ها اهمیت یافته است. مشارکت مردمی در توسعه کارآفرینی در حوزه محیط زیست و ممانعت از گسترش مواد مخدر نقش کلیدی دارد. روش: روش ایﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﯿﻔﯽ اﺳﺖ. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته در جامعه آماری شامل متخصصان، خبرگان و مدیران سمن ها استفاده شد. ﺗﺤﻠﯿﻞ در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ با استفاده از ﮐﺪﮔﺬاری باز و محوری و در ﺳـﻪ ﻣﺮﺣﻠـﻪ انجام پذیرفت. یافته ها: تعداد 80 ﻋﺎﻣﻞ فرعی و11 عامل محوری ﺷﻨﺎﺳﺎیﯽ ﺷﺪ: اهداف، قابلیتهای مدیریتی، فرهنگ، منابع، سطح بلوغ فناوری آموزشی، فرآیندها، ارتباط با شبکه های بیرونی، ساختار، راهبردهای سازمانی، مدیریت دانش و روشهای آموزشی. نتیجهگیری: شناسایی عوامل سازمانی باعث بهبود فرایندهای عملیاتی و بهینه شدن اثربخشی آموزش میگردد.
Objective
Addiction and the environment are important in developmental plans. NGOs play some part in the process of sustainable development. Drug reduction activities have recently assumed importance in the context of environmental protection and education through NGOs. Public participation plays a key role in the development of entrepreneurship in the field of the environment and prevention of the spread of drugs.
Method
The research is a qualitative study. Semi-structured interviews were conducted in the statistical population, including experts, specialists, and managers of NGOs. Analysis in the qualitative section was performed using open and axial coding in three steps.
Results
In this regard, 80 sub-factors and 11 core factors were identified, which are as follows: goals, managerial capabilities, culture, resources, educational maturity level, processes, relationships with external networks, structure, organizational strategies, knowledge management, and teaching methods.
Conclusion
The identification of organizational factors improves the operational processes and optimizes the effectiveness of training and education.
خلاصه ماشینی:
دانشیار گروه آموزش محیط زیست ، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب ، تهران ، ایران مقدمه کـارآفرینی بـه عنوان یکی از محورهـای مهم توســـعـه پـایـدار مطرح شـــده و مورد توجــه اندیشــمندان حوزه های مختلفی از جمله اقتصـــاددانان ، روان شـــناســـان ، جامعه شـــناســـان و متخصــصــان علوم زیســتی قرار گرفته اســت .
لازم به ذکر اســـت که عوامل مختلفی در آموزش و توسـعه آن در ســازمان های مردم نهاد در راســتای رســیدن به اهداف توســعه پایدار نقش آفرینی میکننـد؛ یکی از این موارد، عوامـل ســــازمــانی موثر بر آموزش کــارآفرینی هسـتند که باید در راسـتای پیشـبرد اهداف کارآفرینی و کاهش اعتیاد در یک نظام سیستمی مورد توجه قرار بگیرند.
این پژوهش به دنبال شــناســایی عوامل ســازمانی اثرگذار بر آموزش کارآفرینی برای سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد و محیط زیست میباشد.
Martín-Rojas, García-Morales, & Pongpatipat Bolívar-Ramos 2.
پس از کدگذاری باز و محوری، عوامل اصـــلی، محوری و فرعی ســـازمانی اثرگذار بر آموزش کارآفرینی برای ســـازمان های مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد و محیط زیست شناسایی شدند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج حاصــل شــده از تحقیق میتوان مدل نظری عوامل ســـازمانی اثرگذار بر آموزش کارآفرینی زیســت محیطی در ســازمان های مردم نهاد حوزه اعتیاد و محیط زیســت را در قالب مدل ذیل معرفی نمود.
نتایج تحقیق مبین آن اســت که شــیوه های مناســب آموزش در ســازمان های مردم نهاد نیز به عنوان عوامل ســـازمانی اثربخش در آموزش کارآفرینی در ســـمن های حوزه اعتیاد و محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد.