چکیده:
مسئله پوشیدن لباس ویژه جنس مخالف، یکی از مسائلی است که در فقه مطرح شده و در
جامعه مورد بحث است؛ یعنی مرد لباس ویژه زن را بپوشد و بر عکس . در عصر کنونی ،
یکی از مهمترین موارد ابتلای به این مسئله - جدای از پوشش در سطح جامعه که آن نی ز
بسیار مهم است- مسئله این پوششها در ساخت فیلمها و در مراسم تعزیه است؛ بهطور ی
که این مشکل در برخ ی از موارد با روشها ی کنونی غیرقابل پرهیز است . در مقاله
پیش رو با بررسی تاریخی طرح این مسئله و بررسی عنوان هایی که میتواند حکمی بر ای ن
مسئله بار کند، به این نتیجه می رسیم که این مسئله بین قدما به ه یچوجه مطرح نبوده و
دلیل قانعکنندهای بر حرمتش (درباره مانند تعزیه و فیلم) وجود ندارد؛ هر چند با برخ ی
عنوان ها میتوان چنین پوششی را در سطح اجتماع محکوم به حرمت دانست.
خلاصه ماشینی:
"3. طرح مسئله بعد از شهید ثانی( و متأخر المتأخرین: در این مرحله شهید ثانی( مصداقی را در عدهای از کتابهای خود برای عنوان تزیین الرجل بیان میکنند که تا پیش از آن مرسوم نبوده و آن هم مصداق «الثیاب المختصة بها» است و در چند مورد بهطور دقیق شرح همان تعبیر محقق حلی( است و همین باعث شروع بحثی میشود تحت این عنوان که آیا پوشیدن لباس مختص به جنس دیگر اشکال دارد یا نه؟ با توجه به این سیر تاریخی، درمییابیم که مصداق لباس مختص زنان برای بحث تزیین الرجل سابقهای ندارد و در زمان شهید ثانی( توجه شده است و بهعلت جایگاه عظیم شهید ثانی( و اهمیت کتابهایشان بهویژه کتاب مسالک، این توضیح مصداقی وی مورد توجه فقیهان بعد از وی قرار گرفته و آن را بحث کردهاند؛ بهطور مثال، در مفتاح الکرامه، الحدائق الناظره، جواهر و مکاسب محرمه شیخانصاری( در توضیح «تزیین الرجل بما یحرم علیه» به این مطلب - که این تفسیر از شهید ثانی( است - اشاره شده است.
بررسی دلالی روایتها: نقطه مشترک این روایتها، نهی از تشبیه مردان به زنان و زنان به مردان است و حکم این موارد قطعا حرمت است؛ چون در چند روایت حکم بهصورت لعن مطرح شده و در یک روایت امت را مستحق عذاب حتی در دنیا دانسته است؛ بنابراین از این نظر که حکم مسئله حرمت است هیچ بحثی نیست اما پرسش اصلی این است که بهطور دقیق مراد از تشبه در این روایتها چگونه تشبهی است؟ آیا همین اندازه که مردی یا زنی در لباس، خود را شبیه دیگری کند مستحق این حکم شداد و غلاظ است؟ یعنی به نوعی با در نظر گرفتن تناسبهای حکم و موضوع این چنین حکمی برای صرف شباهت لباسی به یکدیگر بعید بهنظر میرسد؛ البته این استبعاد وقتی به اقران این موضوع در برخی روایتها نگاه میکنیم تشدید میشود؛ بهطور مثال، در روایت جابر فقره تشبه در کنار قتل و بدعت قرار گرفته است یا در قمی، تفسیر قمی، ج 2، ص 303."
کلیدواژه ها:
تعزیه
،
لباس
،
فیلم
،
لباس مختص زنان
،
لباس مختص مردان