چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه روان آموزشگری مبتنی بر روی آورد سیستمی-رفتاری گاتمن بر بهبود دلزدگی زناشویی و باورهای ارتباطی غیرمنطقی زنان متاهل با نگرش به خیانت زناشویی بود. اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان مراجعهکننده به مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره مهرآیین شهر تهران در سال 1397 بودند. 30 نفر زن بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت هفت نشست 120 دقیقه ای برنامه روان آموزشگری مبتنی بر روی آورد سیستمی-رفتاری گاتمن را آموزش دیدند. سپس از آنها پسآزمون گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های دلزدگی زناشویی پاینز (2003)، پرسشنامه باورهای ارتباطی غیرمنطقی آیدلسون و اپستاین (1982) و پرسشنامه نگرش به خیانت زناشویی واتلی (2008) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره در سطح معنیداری کمتر از 0/05 و نرمافزار SPSS نسخه 24 صورت گرفت. بررسی های آماری نشان داد که دلزدگی زناشویی و باورهای ارتباطی غیرمنطقی پس از برنامه روان آموزشگری مبتنی بر روی آورد سیستمی-رفتاری گاتمن در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری کاهشیافته است (0/05>P). بر اساس یافتههای این پژوهش برنامه روان آموزشگری مبتنی بر روی آورد سیستمی-رفتاری گاتمن می تواند شیوه مناسبی برای کاهش دلزدگی زناشویی و باورهای ارتباطی غیرمنطقی زنان متاهل با نگرش به خیانت زناشویی باشد.
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره سوم، شماره بیست و یکم، تیرماه 1397، صفحات 18-1 چکیده هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه روان آموزشگری مبتنی بر روی آورد سیستمی-رفتاری گاتمن بر بهبود دلزدگی زناشویی و باورهای ارتباطی غیرمنطقی زنان متأهل با نگرش به خیانت زناشویی بود.
به عبارتی میتوان گفت که استفاده از آموزش درمان مبتنی بر پذیرش بهطور معنیداری موجب کاهش باور به مخرب بودن مخالفت](01/0>P و 200/14=[F باور به توقع ذهنخوانی](01/0>P و 335/5=[F، باور به عدم تغییرپذیری همسر](01/0>P و 236/8=[F، باور به کمالگرایی جنسی](01/0>P و 248/21=[F و باور به تفاوتهای جنسیتی](01/0>P و 273/27=[F در مرحله پسآزمون شده است؛ بنابراین فرضیه دوم مبنی بر اینکه برنامه روان آموزشگری مبتنی بر روی آورد سیستمی-رفتاری گاتمن بر بهبود باورهای ارتباطی غیرمنطقی زنان متأهل با نگرش به خیانت زناشویی مؤثر است.
بر اساس یافتههای این پژوهش برنامه روان آموزشگری مبتنی بر روی آورد سیستمی-رفتاری گاتمن میتواند شیوه مناسبی برای کاهش دلزدگی زناشویی و باورهای ارتباطی غیرمنطقی زنان متأهل با نگرش به خیانت زناشویی باشد.
بر اساس یافتههای این پژوهش برنامه روان آموزشگری مبتنی بر روی آورد سیستمی-رفتاری گاتمن میتواند شیوه مناسبی برای کاهش دلزدگی زناشویی و باورهای ارتباطی غیرمنطقی زنان متأهل با نگرش به خیانت زناشویی باشد.
در پژوهشهای قبلی مطالعهای که اثربخشی برنامه روان آموزشگری مبتنی بر روی آورد سیستمی-رفتاری گاتمن بر دلزدگی زناشویی و باورهای ارتباطی غیرمنطقی زنان متأهل با نگرش به خیانت زناشویی را نشان داده باشند یافت نشد، اما نتیجه بهدستآمده از پژوهش حاضر میتواند با نتایج تحقیقات آجلی لاهیجی و بشارت (1396)، گودرزی و بوستانی پور (1392)، مدنی، هاشمی گلپایگانی و غلامعلی لواسانی (1396)، عبادی راد و کریمی نژاد (1396) همسویی داشته باشند.