خلاصه ماشینی:
( Cunha & Heckman, 2007: 35 ) امروز رسالت اصلی آموزش و پرورش توجه به پرورش مهارتهای شناختی و غیرشناختی بهطور توأمان است.
مهارتآموزی مقولهای است که همواره مورد توجه نظامهای آموزشی پیشرفته قراردارد؛ چرا که تنها آموزش سطحی دانشآموزان نمیتواند آنان را برای زندگی آینده مهیاسازد.
کارآفرینان قابلیتهای منحصر به فردی دارند که این قابلیتها میتواند در اوایل زندگی شناسایی شود، از آنجا که احتمال تبدیلشدن به فردی کارآفرین ودستیابی به موفقیت در افراد مختلف متفاوت است؛ نیاز است که افراد با قابلیتهای کارآفرینی از کودکی شناسایی شوند و مورد پرورش و هدایت قرارگیرند.
(پورقاز و همکاران،1390) ارتقای شایستگیها و صلاحیت مدیریت در آموزش و پرورش مهمترین مؤلفه برای تفویض اختیار است که با روشهای هوشمند و اثربخش شایستگی مدیریت مدارس را باید افزایشدهیم تا در سطح دانش، مهارت و توانایی پیشرفت کنیم .
مدارس باید کانون اصلی تصمیمگیری باشند و مطالبهء عمومی جامعه میبایست شناختهشود و براساس ویژگیهای کار و فناوری، دانشآموزان ویژگیهای لازم را برای بازار کار کسبکنند، متأسفانه آموزش و پرورش از بازار اشتغال فاصله دارد و این شکاف منشاء بیشتر مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه است.
Kerry Lee et) al,2011 ) در این زمینه لازماست، دولت بستر مشارکت بخش غیردولتی را بهویژه در بخشهای آموزشهای مهارتی فراهمکند، حرکت نظام آموزشی در تقویت و شکلگیری مدارس کارآفرینی یکی از راههای مهم در زمینهء کارآفرین پروری است.
سیستم آموزش و پرورش ما برای گذشتگان است اما دانشآموزان را باید طوری پرورشدهیم که برای زندگی در جامعهء آینده آماده شوند.