چکیده:
در چند دههی اخیر، نظام مردم سالاری دینی، به مثابهی نظام سیاسی برآمده از آموزههای اسلامی، مورد توجه متفکران در حوزههای مختلفِ علوم انسانی قرار گرفته و از زوایا و رویکردهای گوناگون بدان نگریسته شده است. یکی از رویکردهایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، رویکرد تمدنی است؛ بدین معنا که این نظام به مثابهی بخشی از سیر تکاملی انقلاب اسلامی، چه ظرفیتهایی برای شکلگیری تمدن اسلامی دارد؟ در این مقاله، با رویکردی تمدنی و روش ترکیبی توصیفی علّی، رهیافتهای مختلف در نظامهای مردم سالار بررسی شده و با اتخاذ رهیافت «هستی شناختی»، به بررسی ظرفیتها و مؤلفههای تمدنساز در نظام مردم سالاری دینی میپردازد. بر اساس این رهیافت، تمدن اسلامی و نظام مردم سالاری دینی همانند دوایر متحدالمرکز، دارای هستهایی واحد بوده که همان ساماندهی، تعالی و تکامل روابط و مناسبات انسانی است. چنین تمدنی از جهت ویژگیهای عمومی تمدنها، همانند عقلانیت، نظم و امنیت، با تمدن غرب مشترک بوده؛ اما بنیانهای معرفتی و هستیشناسی متفاوتی خواهد داشت. از طرفی، تمدناسلامی در دوران غیبت نسبت به تمدن موعود مهدوی، به دلیل عدم حضور انسان کامل، در وضعیت حداقلی میباشد. نظام مردمسالاری دینی که در میانهی دو تمدن موجود و موعود قرار گرفته، میتواند به عنوان مدلی انتقالی، به شکلگیری تدریجی تمدناسلامی کمک شایانی نماید.
In the last few decades, the system of religious democracy, as a political system based on Islamic teachings, has been considered by thinkers in different fields of human sciences and has been viewed from different angles and approaches. One of the less-regarded approaches is the civilization approach, which means that this system, as part of the evolution of the Islamic Revolution, has the capacity to form Islamic civilization? In this research, in a civilization approach, various approaches in democratic systems are examined and, by adopting a "ontological" approach, examines the capacities and components of civilization in the system of religious democracy. Based on this approach, Islamic civilization and the system of religious democracy, like the centralized circles, have a single nucleus that is the organization, perfection and development of human relations. Therefore, the advancement of the religious democratic system on the basis of human nature and Islamic identity has led to the formation and development of civilization and facilitates the process of civilization. Such a civilization, in common with the general features of civilizations, such as rationality, order, and security, is common to Western civilization, but it has different epistemological and ontological foundations. On the other hand, Islamic civilization in the absence of Mahdi's promised civilization, in the absence of a complete human being, is in a minimal state. The system of religious democracy, which is in the midst of two existing civilizations, can serve as a transitional model for the gradual formation of Islamic civilization.