چکیده:
گرم شدن کره ی زمین روز افزون آلودگی محیط زیست و تغییرات غیر قابل برگشت آن بر اثر دخالت
های بشر توجه به مسائل زیست محیطی را برای آینده اجتناب ناپذیر کرده است. در این میان آموزش
مباحث مربوط به پایداری به عنوان اولین گام در جهت آشنایی با ضرورت پایداری و تلاش در جهت آگاه سازی و
ترجیح این مباحث محسوب می شود. از طرفی این کودکان هستند که سرمایه ی آتی هر کشوری محسوب می
شوند و نقش مهمی را در ساختن جامعه ایفا می کنند. مدرسه به عنوان خانه ی دوم کودک موجب باروری
فکری »جسمی,احساسی و اجتماعی او می شودبنابراین آموزش مسائل مربوط به پایداری و توسعه ی پایدار با
اجرای صحیح معماری پایدار در محیط یادگیری کودکان(مدرسه) می تواند بد عنوان الگویی برای استفاده
کنندگان سرلوحة معماری پایدار قرار گیرد همچنین آموزش اصول مربوط به معماری پایداربدون صرف هزینه
های کلان باعث می شود تا پایداری زیست محیطی به جزئی تفکیک ناپذیر از معماری آینده بدل گردد. روش
تحقیق به کار گرفته شده در این نوشتار مبتنی بر مطالعات اسنادی و مرور متون» منابعء تجارب و تحلیل آنها
است. نخست سعی شده است با آگاهی به مبانی نظری تحقیق شامل شناخت روحیات ,افکار و استعداد های
کودک فضای لازم جهت آموزش و پرورش اوبررسی شودءسپس با درک اصول معماری پایدار ؛ضرورت آموزش
این معماری را در قالب چند اصل طراحی معماری در ساخت مدرسه مانند محیط و کالبد تغییر پذیرایجاد
کا رگاه های جنبی در فضای باز به منظور تعامل بیشتر با طبیعت »استفاده ی حداکثر از نور طبیعی و را متذکر
شد.
خلاصه ماشینی:
"متاسفانه در ایران هیچ برنامه ی آموزشی در زمینه ی پایداری در سطح ابتدایی برای کودکان وجود ندارد در حالیکه مطالعات نشان داده امروزه آگاهی جامع تری از نیازهای شناختی، الگوهای رفتاری و فرآیندهای رشد جسمی و روانی حاصل شده که نشان می دهد نقش محیط در ادراکات و رفتارهای کودکان از جمله رشد خلاقیت رو به گسترش است و این امر ضرورت این مهم را نشان می دهد که آموزش معماری به خصوص معماری پایدار از همان مقطع ابتدایی به مراتب مزیت بیشتری نسبت به آموزش از مقاطع دانشگاهی و عالی دارد، چرا که آشنایی کودکان از همان سنین اولیه با بحث پایداری و طراحی زیست بومی که موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از اتمام منابع انرژی تجدید ناپذیر می گردد باعث خواهد شد که این افراد با سطحی از آگاهیای که در حال شکل گیری است.
همچنین نمود ظاهری برخی عوامل فیزیکی در معماری پایدار همچون چیدمان مناسب فضاها با در نظر گرفتن اصول تنظیم شرایط محیطی، استفادة حداکثر از نور طبیعی به جای نور مصنوعی، تعامل مستقیم مدرسه با طبیعت و دانش آموزان با طبیعت، وجود نمای سبز (ورقه های فتوولتاییک در ساخت پنجره) موجب درک عمیق تر و تداوم هرچه بیشتر این عوامل پایداری برای دانش آموزان می شود (شاطریان، 1387: 21) 5-4- محیط و کالبد تغییرپذیر تعامل مداوم انسان ها با یکدیگر و با منابع محیطی و الگوی یادگیرنده محوری جوهرة نظام های آموزشی جهان امروز و فردا را شکل می بخشد."