چکیده:
اگرچه نقد زیربنای رشد، توسعه، و بالندگی فردی و اجتماعی است، اما این امر به فرهنگ مسلط و فرایند منطقی جامعة علمی تبدیل نشده است. چنین وضعیتی دلایل گوناگونی دارد. یکی از این دلایل مفروضات زیربنایی یا پارادایم حاکمبر جامعة علمی است. بنابراین، هدف از نگارش این مقاله تحلیل فرهنگ نقد و تبیین این فرهنگ براساس سه پارادایم مسلط علمی، یعنی مدرنیسم، پستمدرنسیم، و آشوب و پیچیدگی است. بنابراین، از روش پژوهش استدلال استنتاجی استفاده شد. جامعة آماری دربرگیرندة کلیة کتابها، مقالات، مطالعات، و پژوهشهای مرتبط با موضوع بود که حداکثر ممکن منابع به روش نمونهگیری هدفمند برای نمونه انتخاب شدند. اطلاعات ازطریق سیاهة یادداشتبرداری گردآوری و سپس بهروش کلامی و تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد که مدرنیسم فقط نقد بهمنزلة قطعیت نظریهای را ممکن میکند که برداشتی منفی، سطحی، و ناسازگار با روح نقد محسوب میشود. بنابراین، فرهنگ نقد در این پارادایم شکل نگرفته و نهادینه نخواهد شد. پستمدرنیسم نیز بستر یا فرصت چندانی برای نقد مهیا نمیکند. اما آشوب و پیچیدگی بستری بسیار مناسب برای شکلگیری، ترویج، و نهادینهشدن فرهنگ نقد است؛ زیرا، ویژگیها و مفروضات آن تبیین مناسبی از مفهوم ویژگیها و انواع سنتهای نقد ارائه میکنند. بنابراین، شکلگیری، ترویج، و نهادینهسازی فرهنگ نقد نیازمند گذار پارادایمی از مدرنیسم و پستمدرنیسم به آشوب و پیچیدگی است.
Although critique is the basis of personal and social growth and development، this issue has not become a dominant culture and logical process of the scientific community. This situation has many reasons. One of these reasons is the underlying assumptions or paradigms governing the scientific community. Therefore، the purpose of this article was to analyze the culture of critique and explain this culture based on three dominant scientific paradigms: Modernism، Postmodernism، and Chaos-Complexity. Therefore، the deductive reasoning method was used. The statistical population include all the books، articles، studies and researches related to the subject، that the most possible sources were selected by purposive sampling method as samples. The information was collected by a checklist، and was analyzed by verbal and qualitative content analysis method. The findings show that Modernism only allows critique as a theoretical determination، which is a negative and superficial understanding، and incompatible with the nature of criticism. Thus، the culture of critique in this paradigm has not been formed and institutionalized. Postmodernism also does not provide an opportunity for critique. But Chaos-Complexity is a very suitable context for the formation، promotion، and institutionalization of the culture of critique. Because its features and assumptions provide a proper explanation for the concept، characteristics، and all conventions of criticism. Therefore، the formation، promotion and institutionalization of the culture of critique requires a paradigm shift from Modernism and Postmodernism to Chaos-Complexity.
خلاصه ماشینی:
1. مقدمه هنگامیکه دربارة نقد و نقادی در فضای عمومی جامعه بهطور اعم و فضای علمی بهطور اخص بحث میشود، یک حقیقت و یک واقعیت بسیار ملموس است: ـ حقیقت آن است که نقد «اساس جامعة باز و مردمسالار» (Popper, 1971 a; 1971 b)، «هنر حکومت بر مردم» (Raunig, 2008: 115)، «اساس خودپندارة فرهنگی (cultural self-conception) ما» (Raffnsøe, 2015)، «ظرفیت بنیادین هویت فرهنگی (cultural identity) و خودآگاهی ما» (Gasché , 2007: 12)، «محور خود ـ اظهاری (self-articulation) انسانها» (Raffnsøe, 2015: 2)، مرکز شخصیت علمی افراد (Popper cited Rowbotto, 2011: 3)، اساس هویت و خود ـ فهمی (self-understanding) آدمی ( Kolb, 1988;Touraine, 1955 ; Koopman, 2010;Taylor: 2003 ;Habermas cited Raffnsøe, 2015)، وظیفهای اساسی و تعهدی مهم (Arendt and Canovan, 2013)، بخشی از بهبود تلاش افراد (Boltanski and Chiapello cited, 2015 ;Raffnsøe, 2010)، فرایندهای خلق دانش و یادگیری فردی و سازمانی (Brown and Starkey, 2000: 111)، عصر استدلال (Raffnsøe, 2015: 2، یکی از بنیانگذاران امریکا)، و از قویترین محرکها و راههای اعتلای آگاهی علمی (ارشاد، 1386) محسوب میشود.
آشوب اگرچه در لغت بهمعنی نبودن سازماندهی یا نظم کامل، آشفتهبازار، متروک، تودة بیشکل، سردرگمی مطلق، و اغتشاش است (Sala, 2011; Leadbetter, 2000، Oxford English Dictionary, 2002، merriam-webster, 2015 dictionary، Battram cited Haynes, 2015) و پیچیدگی بهمنزلة کیفیت یا حالتی بغرنج و دشوار ازنظر فهم، انجام، یا ساخت با بخشها یا جنبههای بههمپیوستة بسیار، یا نیروی ماوراءطبیعی مسئول اختلالات جهان درنظر گرفته میشود (merriam-webster dictionary، macmillandictionary, 2015، Antunes and Gonzalez, 2015)، اما در دنیای علمی، برداشتی کاملا متفاوت از آنها وجود دارد.