چکیده:
تفاوت تعلیم و تربیت رسمی با تعلیم و تربیت مبتنی بر فطرت الهی ـ انسانی و سازوکارهای هریک همواره یکی از مهمترین مباحث در حوزة فلسفه تعلیم و تربیت و قلمرو علوم تربیتی و تحلیل ویژگیهای نظام آموزشی بوده است. هدف این مقاله تحلیل کتاب «نامههای زینب» است (که به ابعادی از این تفاوتها میپردازد)، تا به ارائة برداشتهایی مبنایی در خصوص چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی و برداشتهایی بنایی براساس رویدادهای مطرح در این کتاب دست یابد. پرسش مقاله این است که با توجه به نقد و بررسی این کتاب، اصول و ویژگیهای زبان کودکان که بتواند محقّق کنندة تربیت فطری باشد چیست؟ سعی نویسنده مقاله آن است که با روش تحلیلی و مستند به برداشتهای دوگانة مبنایی و بنایی از مفاد کتاب ، به تحلیل این ابعاد بپردازد. در نهایت، پس از تحلیل محتوایی کتاب، به عنوان نتیجهگیری مقاله؛ اصول نهگانهای را در خصوص ویژگیهای زبان کودکان مشخص نموده و سپس مولفهها و ویژگیهای دوازدهگانة خاص این زبان را بر می شمریم و به پارهای راهکارهای برخاسته از یافتههای مقاله برای تبدیل تربیت رسمی به تربیت فطری اشاره خواهد شد.
Difference between formal education and education training based on the human and divine nature of the individual mechanisms, always has been one of the most important issues in the field of philosophy of education and were the analysis of educational characteristics education.
The main objective of this paper is to analyze the book" Zaynab letters", that the dimensions of these differences are explored, Intended to provide a general conceptual framework regarding prominent challenges in the formal education system And conceptual hurdles posed by the events in this book .
Question in this article is that regarding to reviewing and analyzing the book, what are Principles and characteristics of children's language who shows that it is innate?
The author has attempted to in the view of studying and analyzing the book " Zaynab letters" and analytical and documented methods , achieve these aspects to the dual interpretation of its provisions,.
Finally, after analyzing the content of the book, as the conclusion of paper, the nine principles regarding the language characteristics of children is identified
And then twelve special features and components of the language are considered and some solutions arose from previous findings for changing the formal education refers to indigenous education.