چکیده:
بر اساس تغییرات جهانی مربوط به جنبههای اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی، سازمان مجبور است که برای بقا و توسعه قدرت سازمان، خودش را با این ساختار، و مدیریت در شکلهای گوناگون وفق دهد. مدیریت فرهنگ سازمانی، فرایندی است که بطور مداوم به شناسایی فرهنگ موجود و فرهنگ مطلوب در سازمان پرداخته و به منظور تغییر فرهنگ موجود و توسعه ارزش ها و الگوهای رفتاری مطلوب اقدام می کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که در شناسایی فرهنگ سازمانی باید به ارزش های فرهنگی حاکم بر سازمان توجه داشت، زیرا اندازه گیری فرهنگ، یعنی اعتقادات، کاری بسیار مشکل است. در این مطالعه ابتدا به شناسایی ویژگی فرهنگ سازمانی در سازمان های موفق و ناموفق پرداخته شده، سپس فرهنگ سازمانی در سازمان های آموزشی مورد بررسی قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت فرهنگ سازمانی، فرایندی است که بطور مداوم به شناسایی فرهنگ موجود و فرهنگ مطلوب در سازمان پرداخته و به منظور تغییر فرهنگ موجود و توسعه ارزش ها و الگوهای رفتاری مطلوب اقدام می کند مطالعات انجام شده نشان می دهد که در شناسایی فرهنگ سازمانی باید به سطح دوم آن توجه داشت که همانا ارزش های فرهنگی حاکم بر سازمان می باشند، زیرا اندازه گیری سطح اول فرهنگ، یعنی اعتقادات، کاری بسیار مشکل است(دیل و آکندی<FootNote No="71" Text="Deal &amp;amp; Akennedy"/>، 1982).
رسالت مدیریت سازمان های آموزش و پرورش بهره برداری از تجارب، استعدادها، توان فکری منابع انسانی بویژه مدیران و معلمان خود است و این امر مهم در قالب فرهنگ سازمانی غنی که خواسته ها و نیازها و انتظارات دانش، توانایی ها و مهارت ها در آن تناسب پیدا کرده یا به طور هماهنگ و همسو شده باشد، به آسانی دست یافتنی است(کرمی پور، 1387، ص 24).
3- پیشینه پژوهش سومپروچ<FootNote No="78" Text="Sumproch"/> و همکاران(2015) در مطالعه خود بیان کردند، از آنجا که تاثیر فرهنگ سازمانی بر رفتار یادگیری معلم مشخص است، مدیران مدارس باید اولویت خود را در برنامه ریزی و پیاده سازی سیاست های مرتبط به منظور تقویت یادگیری مثبت در میان معلمان قرار دهند.
مرادی و زائری(1394) در مطالعه خود بیان کردند که یکی از مشکلاتی که بر سر راه مدیران سازمان های آموزشی برای شناخت ابعاد فرهنگی وجود دارد، انتخاب چارچوب مفهومی یا مدلی جامع، درست و عمیق از فرهنگ سازمانی است."