چکیده:
کتاب «بنیانهای نظری وعملی موسیقی فیلم با رویکرد سینمای کشورهای اسلامی» نخستین اثر منتشر شده در ایران است که به مطالعه مبانی نظری و عملی کاربرد موسیقی در سینما پرداخته و با نگاهی نو مهمترین عناصر و ابزار هنری موسیقی و درام را در بستر «قابلیت بیان مشترک» بررسی کرده است. در این اثر با بررسی نقش موسیقی فیلم در صنعت سینمای مصر، زوایای جدیدی از جایگاه موسیقی در سینمای کشورهای اسلامی، از زاویه دید هنرمند شرقی نشان داده شده و با مقایسه دو فیلم مذهبی محمد رسول الله(ص) و مصائب مسیح(ع) از منظر «بازنمایی موسیقی فیلم»، کارکرد همسوی موسیقی در بیان لایههای معنایی فیلم طرح گردیده است. این مقاله به برخی نقاط قوت کتاب همچون: کیفت مطلوب بررسی عناصر و ابزار هنری موسیقی و درام، تحلیلهای منسجم و چندوجهی مرتبط با سینمای مصر، نوآوری در طرح مبحث بازنمایی موسیقی فیلمهای مذهبی و بیان رسا و روان اشاره کرده است. همچنین با نقد شکلی اثر درباره صفحه آرایی، کیفیت چاپ عکسها، ویرایش تخصصی و اغلاط چاپی اشکالاتی طرح نموده و در تحلیل محتوا به مسائلی نظیر تاثیر فقدان عنوانبندی فصل دوم بر انسجام معنایی آن، عدم جامعیت مباحثی مانند «فرم و سازگزینی» و «بازنمایی موسیقی» به علت ضعف تالیف و عدم استناد کافی به منابع موجود پرداخته است.
The book titled "Theoretical and Practical Bases of Film Music: An Essay on Film Music in the World of Islam", is the first published book in Iran which deals with the study of theoretical and practical fundaments of the use of film music.By employing a freshlook, the book investigates the most important elements and instruments in music and drama in the context of "The common Expression Potentially".By reviewing the role of the film music in Egyptian silver screen, it shows new aspects of music in Islamic countries’ cinema, as viewed by the Eastern artists.In addition, by comparing the two religious films i.e. Mohammad the Messenger and The Passion of the Christ, from the view of film music representation, the favorable performance of the film for expressing the semantic layers of the film has been designed.The present essay has pointed out some certain strengths of the book such as the good quality of studying the artistic elements and instruments of music and drama, coherent and multilateral analyses relevant to the Egypt cinema, innovation in raising the point of representation of the music of religious films and expressive and fluent expression.Also, by form criticizing of the book with respect to typography, the printing quality of the photos, expertise editing and misprints, it highlights some problems. Through the analysis of the content, it has dealt with issues such as the effect of lacking the titling of the second chapter has dealt with semantic coherence , the non-comprehensively of topics such as “ form and choosing instruments , and “ music representation” for compilation weakness and insufficient reference to the available sources .