چکیده:
خشنودی شغلی معلمان، به عنوان عهدهدار تربیت یک نسل، نقش غیر قابل انکاری در آموزش و افزایش بهرهوری آن دارد بنابراین اهمیت توجه به کاربرد مشاوره شغلی در این قشر بارزتر میشود زیرا میتواند به افراد کمک کند تا با مسائل ومشکلات مختلف محیط شغلی بهترکنار بیایند که منجر به افزایش خشنودی شغلی آنان می شود . روش پژوهش ، نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری ، تمامی معلمان زن مقطع ابتدایی منطقه 7 شهرداری شهرشیراز بودند. نمونهگیری به شیوه تصادفی خوشهای انجام شد و 12 مدرسه انتخاب شدند سپس پرسشنامه خشنودی شغلی روی معلمان آنان اجر ا شد و از کسانی که نمره کمتری گرفتند، 40 نفر انتخاب شدند و به دوگروه تقسیم شدند. یکی ازگروههای 20 نفره بهتصادف در گروه گواه و گروه دیگر به عنوان گروه آزمایش، جایگزین شدند. گروه آزمایش ، 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش دریافت کرد سپس، پسآزمون اجرا و یک ماه بعد پیگیری انجام شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مشاوره شغلی مبتنی بر تلفیق الگوی چند محوری شفیعآبادی و نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر خشنودی شغلی معلمان زن، تأثیر معنادار دارد و نتایج در طول زمان پایدار بوده است.استفاده از تلفیق نظریه های مشاوره شغلی می تواند بر افزایش سطح خشنودی شغلی معلمان، ،تاثیر قابل توجهی داشته باشد و آن را بهبود ببخشد. لذا پیشنهاد می شود از این روش تلفیقی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی تلفیق الگوی چند محوری شفیع آبادی با نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز برخشنودی شغلی معلمان زن فاطمه میرزایی ١و کاترین فکری *2 تاریخ دریافت :٩٤/٠٧/١٢ صص ١٧٢-١٥٣ تاریخ پذیرش : ٩٥/٠٣/٢٧ چکیده خشنودی شغلی معلمان ، به عنوان عهده دار تربیت یک نسل ، نقش غیر قابل انکاری در آموزش و افزایش بهره وری آن دارد بنابراین اهمیت توجه به کاربرد مشاوره شغلی در این قشر بارزتر می شود زیرا می تواند به افراد کمک کند تا با مسائل ومشکلات مختلف محیط شغلی بهترکنار بیایند که منجر به افزایش خشنودی شغلی آنان می شود .
نتایج نشان داد که مشاوره شغلی مبتنی بر تلفیق الگوی چند محوری شفیع آبادی و نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر خشنودی شغلی معلمان زن ، تأثیر معنادار دارد و نتایج در طول زمان پایدار بوده است .
آیا این تأثیر در طول زمان پایدار است ؟ اهداف تحقیق هدف کل تبیین اثربخشی تلفیق الگوی چند محوری شفیع آبادی با نظریه کرامبولتز بر خشنودی شغلی معلمان .
فرضیه دوم : تأثیر تلفیق الگوی چند محوری شفیع آبادی با نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر نمره کل خشنودی شغلی معلمان و ابعاد آن در طول زمان پایدار است .
The Investigation of the Effect of Career Counseling Through Social Learning Theory and Job Selection by Krumboltz on Changing the Entrepreneurial Attitudes among Students of University of Isfahan, Modern Educational Thoughts, 4, 49-66(Persian).