چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی بر عملکرد خانواده زنان متاهل بود. پژوهش شبه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مراجعه کننده به مرکز مشاوره ضیائی شهرستان میبد از فروردین الی شهریور 1392 بود. نمونه شامل 28 زن متاهل بود که بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. متغیر وابسته، عملکرد خانواده بود که توسط آزمون ابزار سنجش خانواده (FAD) ارزیابی شد. افراد گروه آزمایش، در هشت جلسه آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی شرکت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت میانگین نمرات در مرحله پیش آزمون و پس آزمون، آزمودنی های دو گروه (آزمایش و کنترل) در متغیر عملکرد کلی معنا دار می باشد. همچنین ابعاد ارتباط، نقش ها و کارکرد کلی در مرحله پس آزمون به طور معناداری افزایش پیدا کردند. ولی در ابعاد حل مسئله، پاسخ گویی عاطفی، درگیری عاطفی و کنترل رفتار تفاوت معنادار نمی باشد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of intimate education with an Islamic approach on the performance of married women's family. The research was semi-experimental and used the pre-test and post-test with control group design. The statistical population consisted of all women referring to the Ziaee counseling center in Meybod city from Farvardin to September 2013. The sample consisted of 28 married women who were selected using convenience sampling method and randomly divided into experimental and control groups. The dependent variable was family’s performance، which was measured by FAD test. The experimental group participated in eight sessions of intimacy training with an Islamic approach whereas the control group did not receive any treatment. The results of the covariance analysis showed that the difference in the pre-test and post-test mean scores of the subjects in the two groups (experimental and control) was significant in the overall performance variable. Also، the dimensions of communication، roles and overall performance increased significantly in the post-test stage. But there was no significant difference in terms of problem solving، emotional responsiveness، emotional involvement and behavior control.
خلاصه ماشینی:
com محمدحسین فلاح / استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد دریافت: 25/07/1394 - پذیرش: 17/12/1394 چکیده هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی بر عملکرد خانوادة زنان متأهل بود.
ازاینرو، محقق در این پژوهش تأثیر آموزش صمیمیت بر کارایی خانواده زنان متأهل را با رویکرد اسلامی مورد بررسی قرار میدهد.
رضایی (1389)، در پژوهش «تأثیر آموزش سبک زندگی اسلاممحور با تأکید بر نظام خانواده بر تعهد و صمیمیت زوجین»، نشان داد این آموزش، تعهد زناشویی زوجین و ابعاد آن و نیز صمیمیت زوجین و ابعاد آن را افزایش داده است.
2. آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی، بر ابعاد عملکرد خانواده (حل مسئله، ارتباطات، نقشها، پاسخگویی عاطفی، درگیری عاطفی، کنترل رفتار و کارکرد کلی) زنان متأهل تأثیر دارد.
میانگین و انحراف معیار نمرات زنان متأهل دو گروه آزمایش و کنترل در مقیاس عملکرد خانواده و ابعاد آن شاخصهای آماری به تصویر صفحه مراجعه شودبرای آزمون فرضیه اول، از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکوا) استفاده شد.
معناداری F، بیانگر این است که بین زنان دو گروه تفاوت معناداری از لحاظ میانگین نمرههای عملکرد کلی خانواده، در پسآزمون وجود دارد.
نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیری در متن کوواریانس چندمتغیری بر روی نمرههای ابعاد پسآزمون عملکرد خانواده شاخص آماری به تصویر صفحه مراجعه شودآموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی بر ابعاد ارتباطات، نقشها و کارکرد کلی تأثیر داشته است (05/0>P).
بحث و نتیجهگیری این مطالعه نشان داد آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی، بر عملکرد کلی خانواده زنان متأهل و برخی از ابعاد آن (ارتباطات، نقشها و کارکرد کلی) تأثیر دارد.