چکیده:
رابطه ی عقل و دین برای معنویت عقلانی پایه محسوب می شود. بین معنویت وحیانی و انتخاب عقلانی، رابطه ی عموم و خصوص مطلق برقرار است. نتیجه این پیوند رسیدن به حیات طیبه، با ویژگی های منحصربه فرد خواهد بود. این حیات طیبه زمانی میسر می شود که تمام وجود فرد درگیر با مسئله انتخابی او گردد؛ نه اینکه فرد گاهی دیندار و گاهی غیردینی عمل کند. این دین عقلانی یا به عبارت دیگر معنویت عقلانی به متن زندگی فرد راه پیدا می کند و آنگاه انسان سالک الی الله می گردد. معنویت اسلامی به شیوه های گوناگون به وجود می آید و ویژگی های خاصی دارد، ازجمله این قابلیت را دارد که به بیرون از زندگی فردی رسوخ کند.
The relationship between religion and reason is a foundation for rational spirituality. There is a general absolute relationship between spirituality and rational choice. The result of this connection is receiving to a purified life which is unique. This purified life is possible when a person is continuously making his rational choice; not that he sometimes acts religiously and sometimes non-religiously. This rational religion، or in other words، rational spirituality، leads to the inside of the individual's life، and then the human being becomes the seeker of Allah. Islamic spirituality is created in various ways and has certain characteristics، including the ability to penetrate outside the individual's life.
خلاصه ماشینی:
"بهطوری که فرد پس از تجربه عمل بر طبق دستورات آن، به تکیه گاهی قدرتمند اتکا خواهد کرد و هرآنچه را که برای خود میپسندد برای دیگران نیز میپسندد؛ زیرا این را باید دانست که هدف اصلی از نزول اسلام رسیدن به کمال است و دستورالعمل جاودانهشدن را همان ابتدا با نفخهای از خود «و نفخت فیه من روحی» (حجر: 29) بهوجود بشر هدیه میکند اما بشر برای رسیدن به اکسیر جاودانهشدن و رسیدن به حیات طیبه که همان معنویت متصل وحیانی است باید از خود بگذرد و با تزکیه و تهذیب نفس، خود را از قیود «اینجهانی» در عین اینکه در جهان زندگی میکند، برهاند که در اینصورت، هماهنگی موجود بین حقیقت و فعل انسانی و تفکر فرد مسلمان آوازی خوش را در محیط زندگی او میپراکند.
علامه طباطبایی در مورد «حیات طیبه» میفرماید: «مراد از احیاء، بخشیدن و افاضه حیات و زندگی است و آیه شریفه دلالت دارد که خداوند سبحان، انسان با ایمانی را که عمل شایسته و صالح انجام میدهد با زندگی جدیدی اکرام میکند که غیر از زندگی معمول مردم است و آثار زندگی حقیقی، علم و قدرت را با زندگی جدید همراه و همگام میکند و این درک جدید و قدرت باعث میگردد چنین فرد مؤمنی چیزها را چنان ببینید که هستند؛ یعنی میتواند امور و اشیاء را به دو قسم حق و باطل تقسیم کند.
ویژگی معنویت عقلانی نخستین ویژگی معنویت عقلانی این است که متدینی که متعقل است، از دین «فلسفه حیات» جامعای میطلبد؛ یک فلسفه حیات فراگیر و فلسفهی زندگی یکسره دامنگستر؛ یعنی بهعبارت دیگر فرد متدین نمیخواهد که همه زندگیش مثل زندگی غیرمتدینان باشد و فقط حجرهای از حجرههای زندگیش با دیگران فرق کند."