چکیده:
امروزه در کشور ما افزون بر گروه ها و فرقه های سنتی تصوف، گروه های نوظهوری به نام عرفان و معنویت با جاذبه های مادی و نفسانی پیدا شده اند و هر روزه با شگردها و شیوه های مختلفی در شکار تشنگان و علاقمندان عرفان و معنویت اند. سرچشمه این آیین های نوظهور معنوی عموما در غرب است. هرچند سرچشمه اصلی برخی از آنها شرق و به ویژه هندوستان است؛ اما بسیاری از آنها در حقیقت آیین های شرقی غربی شده هستند که هم اکنون در کار تبلیغ اند. به عبارت دیگر آیین های شرقی اثرپذیر از نظام ارزشی غرب اند و تحت مدیریت نظام سلطه به فعالیت می پردازند. عرفان های نوظهور ضمن مخدوش کردن چهره عرفان اصیل با فرو کاستن مفهوم دین، زدودن اتوریته الهی آن، جایگزینی خودمحوری به جای خدامحوری و فرعی سازی دین نسبت به اهداف اومانیستی، بزرگ ترین ضربه را بر کیفیت تدین و دینداری وارد می کنند. علاوه بر این، ادعای این عرفان ها درباره در انحصار داشتن حقیقت، ساختارهای اتوریته ای که اطاعت بی چون وچرا می طلبند، تشویق به وابستگی فزاینده به جنبش از نظر مادی، معنوی و منابع اجتماعی و بریدن گروه از جامعه، همگی خطرها و آسیب های بالقوه دیگری هستند که نباید از آنها غفلت کرد. خطرهایی همچون: کسب پول های بادآورده کلان، تخریب قدرت کار در اعضاء، ازدواج نکردن یا بی بندوباری جنسی، نبود احساس ترس از گناه، از میان بردن احساس مسئولیت، هدایت کردن افراد به زندگی پرحیله و جنایت کارانه.
Today in our country، besides traditional groups and denominations، some groups of mysticism and spirituality have been found with material and sensual attractions، and they hunt daily the people who are enthusiastic to mysticism. The origins of these new spiritual movements are generally in the West. Although some of them are oriented in the east، especially India، but many of them are in fact eastern-westernized movements that are now advertised. In other words، the eastern religions are influenced by the value system of the West and operate under the control of that domination system. By diminishing the concept of religion، eliminating its divine authority، replacing autonomy instead of subjugating religion and subjugating humanistic goals، new religious movements shamed the face of genuine mysticism having the greatest impact on the quality of religiosity. In addition، the claims of these mystics about the monopoly of truth، the structures of authority that require unquestioning obedience، the encouragement of a growing dependence on the movement in terms of material، spiritual and social resources، and the demolition of a group of people، are all other potential risks and injuries which should not be neglected. Dangers include: making big windfall money، destroying members' power، not getting married or having sexual behavior، lack of fear of sin، losing responsibility، guiding people to sexual and criminal lives.
خلاصه ماشینی:
"توجه به عوامل فوق برای آنچه در این راستا در شهرهای بزرگ ایران بهویژه تهران مشاهده میشود بسیار مهم است وجود برخی آیینها، فرقهها و معنویتها تحت نام عرفان که نیمه مخفیانه با عناوین مدیتیشن و یوگا به عضوگیری و فعالیت مشغولاند، ظهور افرادی که با تکیهبر فن بیان، چهره جذاب، نیروهای طبیعی فوقالعاده همانند انرژی درمانی یا ادعای وصول به بهشت، سفر روح یا پرواز بهوسیله مدیتیشن و ...
در نگاه نخست آنچه دریافت میشود بیخطری و گوشهنشینی این دست از فرقهها و نحلهها است؛ اما بهدرستی رویکرد جدی رسانهای دنیا بهویژه هالیوود برای ترویج و تبیین اندیشه نحلههای شرقی و غربی بهظاهر بیخطر، ریشه در کجا دارد؟ تجلیل و تقدیر و اهدای جوایز و مدالهای جهانی به صاحبان و مبلغان این اندیشهها نشان از چه هدف پنهانی دارد؟ نظام سلطه غرب و صاحبان قدرت که همه همت و تلاش سیاسیشان صرف حذف دین و مکاتب توحیدی از عرصه اجتماع است، چه امتیاز و ویژگی برجستهای در این نحلهها یافتهاند؟ چرا هیچیک از دولتهای آمریکا مزاحم رقص و آواز سرخپوستها نمیشوند، حتی اگر این رقص و آواز برای نابودی سفیدپوستان و براندازی دولت آمریکا انجام شود؟ شاید جرج واشنگتن سرمست از سیطره آنگلوساکسونها در گوش رهبر سرخپوستها چنین میگوید: «ووکا!- Wovoka – همچنان برقص و آواز بخوان که ما بیداریم!» (طاهری، 1387: 54).
اگر کمی با روانشناسی تبلیغات آشنا شویم و توجه کنیم که در نظام سرمایهداری نه تنها اقتصاد، بلکه سیاست و فرهنگ نیز با تبلیغات و دستکاری تمایلات و اندیشه مردم مدیریت میشود، آنگاه بهخوبی معلوم میگردد و در زمانیکه سختگیریهای علمی برای اثبات نظریهای، بسیار پیچیده شده است، چگونه نظریات کسی مانند اوشو، سایبابا، پالتوییچل، پایلوکوییلو و غیره در کتابها و مؤسسات بسیاری با حمایت مراکز علمی وابسته در جهان تبلیغ میشود."