چکیده:
سیر تحول جوامع بشری از صورت ساده به پیچیده و حرکت شتابدار بشریت در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژی به ویژه در قرن حاضر صحنه های جدیدی آفرید و هر روز روابطی جدید مطرح نمود. در این بررسی ضرورت مدیریت استراتژیک و مزیتهای آن، ماهیت و کارکرد آن و درنهایت یک الگوی مفهومی از مدل دیوید برای سازمان ها تشریح می شود. منظور اصلی مقاله تنها تبیین این رویکرد مهم مدیریتی نیست بلکه آنچه امید داریم در انتهای مقاله حاصل شود شکل گیری مجموعهای از مولفه های دیدگاهی پیرامون مدیریت استراتژیک است. دیدگاهی که می تواند اثربخشی مدیران را توسعه بخشد. لذا در این مقاله به معرفی مدیریت استراتژیک با استفاده از مبانی نظری و مقایسه مدل های مدیریت استراتژیک با استفاده از روش تحلیل محتوا می پردازیم. در ادامه به بررسی مدل جامع مدیریت استراتژیک دیوید، طرح مفهومی مدیریت استراتژیک مدل ایگور آنسوف، فرآیند مدیریت استراتژیک مدل اول آندروز، مدل دوم طراحی و استراتژی صنعتی آندروز و مدیریت استراتژیک مدل هریسون و جان پرداخته و هر یک را با توجه به ضرورت و نوع سازمان تولیدی، صنعتی و خدماتی به سازمان ارائه می دهیم.
خلاصه ماشینی:
"به نحوی که سازمان خود را دریک محیط رقابتی در مقایسه با دیگر رقبا و یا سهامداران بازار مربوطه می سنجد ▪ شناخت سیستم های داخلی سازمان و نقاط قوت و ضعف و معرفی عوامل استراتژیک داخلی سازمان با توجه به ماموریت </رجوع شود به تصویر صفحه> چشم انداز و ارزش ها در این مرحله انجام می شود.
▪ شرکت های انتفاعی &quot;اعم از دولتی یا خصوصی&quot; عموما در یک میدان رقابت فعالیت دارند و در هیچ موردی انحصار کامل برای آنان وجود ندارد لذا باید به نحوی برنامه ریزی کنند که توان رقابت با رقبای داخلی وخارجی خود را داشته باشند.
طبق چارچوب کلی استراتژی های سازمانی چنین سازمان هایی نیز باید مشخص کنندکه آیا در آینده دامنه فعالیت های خود را محدود می کنند، ثابت نگه می دارند و یا توسعه می بخشند؟ تعیین اینکه حوزه فعالیت سازمان کجاست، ذینفع های آن کیانند؟ به چه افرادی قرار است خدمت رسانی کند؟ منابع مالی آن کدامست؟ در این مرحله و در قالب استراتژی های سازمان معین می شود.
طبیعی است که تدوین استراتژی به این سازمان ها کمک می کند که ضمن تحکیم قانونمندی در محیط رقابتی صنف و حرفه خود، نحوه ارتباط با سازمان های موجود در محیط صنعت مربوطه را تنظیم و با تبیین ماموریت ها و چشم انداز آینده در یک رویکرد دراز مدت موقعیت حرفه و صنف خود را ارتقا بخشیده و در دنیای پرتلاطم و پیچیده کنونی امکان حفظ و توسعه زمینه فعالیت اعضای خود را فراهم سازند."