چکیده:
روایت از دو عنصر اساسی قصه و قصه گو تشکیل میشود که در همه روایتها از هر نوعی دیده میشود و جزو ذاتی هر نوع روایتی است. ژرار ژنت متأثر از شکلگرایان روس قصه را یکی از جنبههای روایت میداند و آن را ترتیب واقعی ارزیابی میکند، در نتیجه توانسته برای تمامی روابط بین توالی زمانی رخدادها و ترتیب روایت، تحلیلی ارائه دهد و با استفاده از زمان و تغییرات در خط داستانی، پیرنگ و شکل داستانی خود را بنا سازد. او نظریه زمان در روایت را در سه محور نظم، تداوم و بسامد(تکرار) مطرح میکند و روایتشناسی را بر ارتباطات میان داستان و متن روایی و بهویژه زمان، وجه، آوا و کانونی سازی که ترکیبی از شیوههای ساختار روایت و نظریه ترامتنیت که به طور کلی رابطه یک متن در متن دیگر است قرار میدهد. همچنین عنوان بندی آغازین فیلم که به عنوان یکی از پنج مناسبت ترامتنیت در این نمونه مورد تأکید قرار میگیرد. در این پژوهش با رویکرد به مقوله تکنیکهای روایت پردازی از ژرار ژنت از یک سو و فیلم و داستان «مهمان مامان» از سویی دیگر مهمترین تکنیکهای روایتپردازی بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
در مورد فيلم ، اين اصطلاح سوم ، نخست به اعمال اظهار، سخن و حرف بررسي تطبيقي فيلم و داستان «مهمان مامان » بر اساس نظريه روايت ژرار ژنت / ١٥٥ در(درون ) فيلم مرجوع است (اوحدي، ١٣٩١: ٦٦).
پرسش بنيادي در ايـن پـژوهش ايـن است که : مهم ترين تکنيک هاي روايت پردازي از نظر ژرار ژنت در فيلم و داستان «مهمـان مامان » چگونه است ؟ و کاربرد آن در اين نمونه چه مواردي ميباشد؟ پيشينه تحقق با مطالعه نمونه هاي مورد نظر و کتاب ها و مقالات منتشرشده ميتوان بـه کتـاب هـاي اوحدي(١٣٩١) درباره روايت شناسـي در سـينما و نظريـات ژرار ژنـت ، شـناخت عوامـل نمايش مکي(١٣٧١)، ميرصـادقي(١٣٩٢) عناصـر داسـتان و احمـدي(١٣٨٦) سـاختار و تأويل متن درباره عناصر روايت ژرار ژنت و داسـتان «مهمـان مامـان »(١٣٩٠) هوشـنگ مرادي کرماني و مقالات حسني راد(١٣٨٩) درباره کانوني سازي ژنت و نجوميان (١٣٨٨) درباره ترامتنيت و نشان شناسي عنوان بندي فيلم ميتوان اشاره کرد.
بررسي تطبيقي فيلم و داستان «مهمان مامان » بر اساس نظريه روايت ژرار ژنت / ١٦٣ زمان فشرده در عنوان بندي «مهمان مامـان » مجموعـه اي از عکـس نشـان داده مـيشـود کـه از آپارتمان هاي بالاي شهر و نيمه ساز تهران شروع ميشـود و بـه خانـه هـاي پـايين شـهر ميرسد که در اين عنوان بندي به ساختار خانه هاي جديد با ويرانـي خانـه هـاي قـديمي توسط سرمايه دارها اشاره شده است .
البتـه در فـيلم ، ايـن بررسي تطبيقي فيلم و داستان «مهمان مامان » بر اساس نظريه روايت ژرار ژنت / ١٦٧ دوربين است که نقش چشمان شخصيت هاي کانوني ساز را بازي ميکند.