چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی و میزان پایداری اثر برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکردآموزههای اسلامی با ایمنسازی در برابر استرس بر خطرپذیری دانشآموزان است. روش تحقیق روش تجربیبا طرح پیشآزمون – پسآزمون با دو گروه آزمایشی و گروه آزمایش بود. نمونهی پژوهش 94 دانشآموزدارای رفتار پرخطر بود که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مقیاس رفتارهایپرخطر زادهمحمدی و همکاران بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس کاهش معنادار را در میانگین نمرههایخطرپذیری دو گروه آزمایش، و نتایج آزمون توکی تفاوت معنادار در نتایج دو گروه را نشان داد. همچنینآزمون t زوجی نشان داد که اثر آموزش ایمنسازی تربیتی- اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی به مدتشش ماه پایدار است. این پایداری در برنامه ایمنسازی در برابر استرس ثابت نشد. یافتهها حاکی از آن استکه هر دو برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی و ایمنسازی در برابر استرس رامیتوان به عنوان گزینههایی برای کاهش خطرپذیری دانشآموزان در نظر گرفت؛ لیکن برنامه ایمنسازیمبتنی بر آموزههای اسلامی پایداری اثر بیشتری دارد .
خلاصه ماشینی:
Rasic, Belik, Elias, Katz & Sareen 9.
خلاصه شرح جلسات برنامه ايمن سازي تربيتي– اجتماعي مبتني بر آموزه هاي اسلامي (بر اساس مراحل تغيير پروچاسکا و نورکراس (١٩٩٤)) ا- مرحله پيش از تأمل : گام اول - تبيين جايگاه کرامت انسان در اسلام (کرامت ذاتي و اکتسابي) گام دوم - غفلت و عوامل مؤثر بر غفلت (کمي مراقبت و هشياري، ايمان ضعيف ، کمي ياد خدا) گام سوم - افزايش هوشياري نسبت به علايم و نشانه هاي غفلت (نابينايي دروني و سهو و لهو و نسيان ) ٢- مرحله تأمل : الف ) پيش از تغيير: گام چهارم - شناخت موانع تغيير (فراموش کردن هدف از زندگي، عدم جستجوي کرامت اکتسابي ) گام پنجم - محدودکننده هاي هشياري (توجه به بيرون از خود و غفلت از نيروي درون ) ب ) برانگيختن تغيير: گام ششم - راه هاي زدودن غفلت و افزايش هشياري (مداومت بر ذکر، مطالعه ، تفکر، مشورت ) ٣- مرحله برنامه ريزي: گام هفتم - شناسايي حيطه هايي که بايد تغيير کند (اخلاق و صفات انساني) گام هشتم - تعهد در برنامه عمل انتخابي (بازگشت به خويشتن و مسئوليت پذيري، تعيين تکليف ) ٤- مرحله تحکيم : گام نهم - توجه به مواضع لغزش (اهمال کاري، عادت هاي رفتاري، سخت جلوه دادن تغيير، عدم نظارت ) ٥-مرحله پاياني: پيش گيري از بازگشت گام دهم - توجه به اهميت شبکه تعاون و کارگروهي (حمايت عاطفي، اطلاعاتي و ابزاري به وسيله گروه به منظور تداوم دست آوردهاي جلسات و پيگيري تصميمات ) در بخش آزمايشي، جامعه ي آماري پژوهش حاضر، کليه دانش آموزان دختر (٤٥٥٢=N)، مقطع دوره دوم دبيرستان بودند که در سال تحصيلي٩٣- ٩٢ در شهرستان يزد مشغول به تحصيل بودند.