چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم کیفیت زندگی کاری و تعیین سطح آن در میان نیروی انسانی
شاغل در مراکز خدمات اطلاعاتی و دانشی و درنهایت تبیین مدل اندازه گیری آن است. تحلیل مفهوم
کیفیت زندگی کاری عملا به ساخت یک ابزار برای سنجش این مفهوم منجر شد. این پژوهش، کاربردی
و از نوع پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران و کارشناسان ارشد کتابخانه های
و در بخش کمّی، نیروی انسانی این کتابخانه ها هستند. گردآوری داده ها » دانشگاه تهران « دانشکده ای
در بخش کیفی از طریق مصاحبه و در بخش کمّی با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته صورت گرفت.
یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تاییدی، 9 عامل دریافت کافی و منصفانه، محیط کار ایمن و بهداشتی،
فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی،
یکپارچگی و انسجام اجتماعی، توسعه قابلیت های انسانی و سرپرست شایسته را تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
ازجمله پاداش های اقتصادی و منافع ، امنیت ، شرایط کاری، روابط سازمانی و بین فردی و معنای ذاتی آن در زندگی خود فرد است ؛ بنابراین کیفیت زندگی کاری یک دغدغه است که نه تنها به بهبود زندگی در محل کار، بلکه به بهبود زندگی در خارج از شغل نیز منجر می شود (٢٠١٢ ,Kalaiselvi &Jayakumar )؛ به عبارت دیگر کیفیت زندگی کاری انعکاسی از روابط موجود بین کارکنان و محیط کاری آن ها است .
١. اعتبارپذیری: توجه به همه زوایای مفهوم کیفیت زندگی کاری در مصاحبه ها، اختصاص دادن زمان کافی برای مصاحبه ها و تجزیه وتحلیل اطلاعات مربوط به آن که حدود سه تا چهار ماه زمان برد و درنهایت نیز می توان به تأییدشدن داده های مصاحبه از سوی مصاحبه شوندگان و مشورت با پژوهشگران همتا نیز اشاره کرد که در طی این مطالعه نظریه ها، مدل و مقوله ها با سه استاد علم اطلاعات و دانش شناسی «دانشگاه تهران » و یک دانشجوی کارشناسی ارشد اطلاعات و دانش شناسی به اشتراک گذاشته شد و از نظرها و راهنماییهای آن ها برای بهبود نتایج پژوهش به کار رفت .
پرسشنامه کیفیت زندگی کاری برای ٩ عامل دریافت کافی و منصفانه ، محیط کار ایمن و بهداشتی، فرصت رشد و امنیت مداوم ، قانون گرایی در سازمان ، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، توسعه قابلیت های انسانی و سرپرست شایسته در نظر گرفته شده است ؛ ازاین رو از تحلیل عامل تأییدی با ٩ عامل مشخص استفاده میشود.