چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش های ارائه شده در موسسات آموزش علمی-کاربردی بر شکل گیری خوشه کسب وکار در استان خراسان شمالی میباشد. داده ها با توزیع پرسشنامه در بین به حجم ٦٠ نفر (٣٠ نفر گروه آزمایش و ٣٠ نفر گروه کنترل ) از دانشجویان در موسسات آموزش علمی-کاربردی استان خراسان شمالی و با استفاده از از نوع آزمایشی و علی - مقایسه ای و با تحلیل آن ها به آزمون فرضیات پژوهش پرداخته شده است پژوهش حاضر از حیث هدف ، از نوع در پژوهش های میدانی است و به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات از پرسشنامه استفاده میشود. در این پژوهش نیز از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری داده ها و اطلاعات استفاده میشود. داده های مورد نیاز در مورد متغیرهای پژوهش از طریق پرسشنامه فرج پور و حریری (١٣٩٣) که دارای ٢٤ سوال و ٧ مقیاس است تنظیم گردید. در تحقیق حاضر پس از روش آزمون کوواریانسدر نرم افزار آماری SPSS نسخه ١٨ میباشد. نتایج آزمون نشان داد آموزش های ارائه شده در موسسات آموزش علمی-کاربردی بر شکل گیری فاکتورهای خوشه کسب وکار در دانشجویان تاثیر معناداری داشته به استثنای فاکتورهای فاکتور استراتژی ، ساختار و رقابت و تمرکز جغرافیایی.
خلاصه ماشینی:
"هر چند یک خوشه کسب و کار ضرورتا کلیه مراحل تولید محصول یا ارئه خدمات از شکل گیری ایده ، طراحی ساخت ، تولید، بازاریابی، عرضه و توزیع و فروش آن را در یک مکان جغرافیایی محصور نمی نماید، ولی حداقل در بخشی از این فعالیت ها که در یک خوشه به انجام می رسد، ارتباطات زنجیره ای بنگاه های اقتصادی در کنار پشتیبانی سازمان های غیرتجاری در یک منطقه جغرافیایی، شرایط حداقل شدن هزینه و یا حداکثر شدن درآمد را برای بنگاه های اقتصادی مستقر در خوشه به وجود می آورد و البته همین مسئله در اکثر کشورهای دنیا تجربه موفقی در افزایش توان رقابتی شرکت های کوچک و متوسط از خود برجای گذاشته است .
بنابراین همان طور که اشاره شد این پژوهش برای بررسی تأثیر آموزش های ارائه شده در مؤسسات آموزش علمی-کاربردی شامل مهارت های فردی، فنی و مدیریتی بر شکل گیری خوشه کسب وکار در استان خراسان شمالی انجام میشود.
در تحقیق حاضر پس از جمع آوری اطلاعات لازم و تبدیل آنها به کمیت های عددی با استفاده از روشهای توصیفی (ترسیم جدول ، رسم نمودار و توزیع فراوانی و شاخصهای پراکندگی مانند انحراف استاندارد و محاسبه میانگین ) و روشهای استنباطی (آزمون کوواریانس ، آزمون مقایسه میانگین های دو گروه مستقل T) در نرم افزار آماری SPSS نسخه ١٨ ی باشد ٤- نتایج جهت پاسخگویی به این فرضیه پژوهش مبنی بر " آموزش های ارائه شده در مؤسسات آموزش علمی-کاربردی بر شکل گیری خوشه های کسب وکار در بین دانشجویان تأثیر معناداری دارد."