چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روایت درمانی بر نشخوار ذهنی و اضـطراب دانـش آمـوزان پسـر دبیرسـتانی شهرسـتان لالی بود. نمونه پژوهش شامل ٣٠ نفر (١٥ نفر گروه آزمایش ، ١٥ نفر گروه کنترل ) از دانـش آمـوزان بـود کـه بـه صـورت نمونـه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود و بـه ابزارهـای پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامه نشخوار ذهنی نولن ، هوکسـما و مـارو (١٩٩١) و پرسشـنامه اضـطراب بـک (BAI) پاسـخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس (مانکوا) استفاده شـد. نتـایج حاصـل از تحلیـل داده هـا نشـان داد، روایـت درمانی باعث کاهش نشخوارذهنی و اضطراب دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد و یافتـه هـا بعـد از یـک ماه نیز پایدار بودند.
خلاصه ماشینی:
"را به داستان های امیدوار کننده تر تبدیل کند و از آنجا که نشخوار ذهنی می تواند علت و معلول افسردگی باشد و اغلب هم خوان با داستان اولیه و مشکل زای مراجع هست تغییر 1- Joorman 2- Sadock 3- Crawford 4- narreative thaerapy 5- White 6- Faircloth 7- Banker & Kaestle & Katherine داستان های مراجع می تواند موجب کاهش نشخوار ذهنی او شود.
<رجوع شود به تصویر صفحه> همانطوری که در جدول ٥ مشخص است ، با کنترل پیش آزمون سطوح معنی داری همه آزمون ها، بیـانگر آن هسـتند کـه بـین دانش آموزان گروه های آزمایش و کنترل حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای وابسته (نشخوار ذهنی و اضطراب ) تفـاوت معنـاداری وجود دارد (١٩٨٣٢=F و ٠٠٠١&gt;p).
می توان گفت ، روایت درمانی با ایجاد نگرش های مثبت درباره خود در قالب داستان سرایی می تواند محتوای نشخوار ذهنی را تغییر دهد و این نوع درمان نشخوارگری این افراد را تعدیل کرد و با اصلاح داستان ، سرزنش کردن خود، واکنش های منفی به دلیل ناکامی، مشکلات هیجانی، نگرانی های همراه با اضطراب ، اجتناب نمودن ، وابستگی، درماندگی نسبت به تغییر و پاسخ های نشخواری که موجب تداوم هیجان منفی و تقویت باورهای منفی می شود را کاهش داد و در نتیجه می توان گفت مداخله روایت درمانی بر کاهش نشخوار ذهنی دانش آموزان موثر است .
The results of data analysis showed that narrative therapy caused the decrease obsessive rumination and anxiety of experimental group of Students boy high school’s in comparison to the witness groups and result after on month was study education was effect."