چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان به مادران کودکان مبتلا به اتیسم بر کاهش تکانشگری و
رفتارهای کلیشه ای دانش آموزان پسرمقطع ابتدایی انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی, با طرح پیش آزمون
- پس آزمون و با دوگروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران کودکان با اختلالهای طیف اتیسم
شهرستان فلاورجان بودندء که از بین آنها نمونهای به حجم ۲۰ نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در
دو گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند. به طوری که هر گروه ۱۵ نفر بود. از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد و گروه
آزمایش آموزش تنظیم هیجان را در ۸ جلسه دریافت کردند. در حالیکه به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای
هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. ابزار گردآوری در این پژوهش» شامل آزمون تشخیصی اوتیسم گیلیام (۲۰۰۶) و تکانش گری
هیرسجفیلد و همکاران (۱۹۶۵) بود. نتایج داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس نشانگر کارایی و اثربخشی عمل آزمایشی بوده
است. به نظر میرسد که آموزش تنظیم هیجان به مادران کودکان مبتلا به اتیسم بر کاهش تکانش گری و رفتارهای کلیشهای
دانش آموزان (۰/۰۱ > p گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده اما موجب بهبود مشکلات ارتباطات ۱ جتماعی و
تعاملات اجتماعی نشده است (۰/۰۵ < p). بدین ترتیب می توان گفت آموزش تنظیم هیجان به مادران کودکان مبتلا به
اتیسم بر کاهش تکانشگری و رفتارهای کلیشه ای دانش آموزان پسر موثر می باشد.
خلاصه ماشینی:
به نظر میرسد که آموزش تنظیم هیجان به مادران کودکان مبتلا به اتیسم بر کاهش تکانش گری و رفتارهای کلیشهای دانش آموزان (01/0 &gt; p) گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده، اما موجب بهبود مشکلات ارتباطات اجتماعی و تعاملات اجتماعی نشده است (05/0 &lt; p).
از این رو، پژوهش حاضر، با هدف مشخص کردن کارایی اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر آموزش تنظیم هیجان به مادران دارای کودکان مبتلا به اتیسم بر تکانشگری و رفتارهای کلیشه ای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در جامعه شهرستان فلاورجان انجام شد.
نتایج این بررسی به صورت زیر می باشد: <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به جدول بالا مشاهده میشود اثر آموزش تنظیم هیجان به مادران بر تکانشگری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان فلاورجان در سطح 01/0 معنادار بوده است.
نتایج این بررسی به صورت زیر می باشد: <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به جدول بالا مشاهده میشود اثر آموزش تنظیم هیجان به مادران بر رفتارهایکلیشهای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان فلاورجان در سطح 01/0 معنادار بوده است.
بحث نتیجه گیری این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان به مادران دارای فرزند مبتلا به اتیسم بر کاهش تکانشگری و رفتارهای کلیشهای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان فلاورجان انجام گرفته است.
It seems that teaching emotional regulation to mothers of children with autism on the reduction of impulsivity and stereotypic behavior of students (p &lt;0.
Thus, it can be said that teaching emotion regulation to the mothers of children with autism is effective in reducing impulsivity and stereotypical behaviors of male students.