چکیده:
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی ارتباط میان عوامل جمعیت شناختی و میزان استفاده اعضای هیئت علمی پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی بپردازد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را 302 نفر از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم تشکیل می دهد که بر مبنای روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته ای بود که بر اساس چارچوب نظری «جونز» (2012) و نظرهای سایر صاحب نظران حوزه مدیریت اطلاعات شخصی طراحی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس تجزیه وتحلیل گردید.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد اعضای هیئت علمی از نظر میزان به کارگیری مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی در وضعیت مطلوب و بالاتر از میانگین مورد انتظار بودند. از نظر میانگین، استفاده از شش مولفه مدیریت اطلاعات شخصی بین اعضای هیئت علمی زن و مرد، گروه های تحصیلی، درجه علمی، مرتبه علمی و سابقه کاری افراد تفاوت معناداری وجود داشت. سن افراد با میزان استفاده آنان از مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی ارتباطی نداشت.
نتایج: با توجه به یافته های پژوهش، به منظور ارتقای مهارت های مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئت علمی، برگزاری دوره های آموزشی و نیز توزیع جزوه های آموزشی، بروشور، اسلایدهای آموزشی پیشنهاد گردید.
خلاصه ماشینی:
«جونز» (2008) با الهام از چارچوب باریو، مدیریت اطلاعات شخصی را مطالعه و اجرای Lansdale Barreau Bellotti,Ducheneaut,Howard,Neuwrith, Smith Boardman Teevan, Jones, Bedeson فعالیتهایی میداند که یک فرد به منظور فراهم آوردن، ذخیره کردن، سازماندهی، نگهداری، بازیابی، استفاده و توزیع اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای انجام نقشهای مختلف خود (به عنوان والدین، کارمند، عضوی از جامعه و...
در همین راستا به نظر می رسد ویژگیهای جمعیتشناختی شامل جنسیت، سن، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، مرتبه Finding and re-finding Keeping Maintaining and Organizing Managing privacy and the flow of information Measuring and evaluating Making sense of things سازمانی و سابقه خدمت می تواند بر میزان استفاده از مولفههای مدیریت اطلاعات شخصی تاثیرگذار باشد.
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان عوامل جمعیتشناختی و میزان استفاده اعضای هیئتعلمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی است.
جستجوهای پژوهشگران با کلیدواژههایی نظیر Demographic factors, Individual factors, Individual differences in personal information management در پایگاههای اطلاعاتی نظیر مرالد 1 ، اشپرینگر 2 ، جیاستور 3 ، ساینس دایرکت 4 ، سیج 5 ، وایلی 6 ، تیلور 7 نشان داد پژوهشهای حوزۀ مدیریت اطلاعات شخصی در خارج از ایران بیشتر بر موضوع مهارتها، ابزارها و سیستمها متمرکز است و هر کدام یک یا چند مؤلفۀ مدیریت اطلاعات شخصی را بررسی کردهاند.
نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که از نظر میانگین استفاده از شش مؤلفۀ مدیریت اطلاعات شخصی بین اعضای هیئتعلمی زن و مرد در مورد مؤلفههای «نگهداری» و «امنیت حریم خصوصی و مدیریت جریان اطلاعات» میان دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد.