چکیده:
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از مهمترین انواع ارزشیابی آموزشی است که کیفیت آن نقش
بسیار تاثیرگذاری بر تعالی یا تباهی فرد و جامعه دارد. مفهوم ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیز
مانند بسیاری از مفاهیم پرکاربرد در حوزه های مختلف علوم، در گذر زمان متحول شده است.
ارزشیابی کیفی توصیفی در سالهای اخیر و با تحولات نظام آموزشی کشور به بحث روز
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کشور مبدّل شده است. بررسی ترجمان آیات قرآن کریم به روش
کیفی و با تکیه بر روش تحقیقیفی و با تکیه بر روش تحقیق« نظریه برخاسته از داده ها » به استنباطی علمی کیفی و نوین از « فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از دید قرآن کریم »
منتهی شد. این فرایند در قالب 18 اصل
و شش گام عملی قابل ارائه است.
خلاصه ماشینی:
آخرین رویکردهای این حوزه رویکردهای ششگانه ورتن و ساندرز١ است ؛ اما بعد از آنها هاوس ٢ (١٩٨٣) انواع ارزشیابیهای آموزشی را به دو دسته عین گرا یا فایده گرا در مقابل ذهنگرا، شهودگرا یا کثرت گرا قرار داد و سیف (١٣٩٠) رویکردهای ششگانه و معروف ورتن و ساندرز را به ارزشیابی بنا بر تقسیم بندی هاوس در طیفی به شرح ذیل ترسیم کرد: (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ١: طیف رویکردهای ششگانه ورتن و ساندرز بنابر نظر هاوس (به نقل از سیف ، ١٣٩٠: ٧٣) در رویکرد فایده گرایی یا عینیت گرایی، شاخصهایی مثل میانگین برای مشخص کردن دستاوردهای گروهی (حداکثر خوبی برای حداکثر افراد) به کار میرود در حالیکه در رویکرد شهودگرایانه ، "هر شخصی برای خودش بهترین قاضی رویدادهاست " (هاوس ، ١٩٨٣ نقل از سیف ، ١٣٩٠) و در مرحله اجرایی از تمامی افراد و گروه هایی که تحت تأثیر برنامه آموزشی قرار دارند به عنوان داوران استفاده میشود.
شایان ذکر است که نرم افزار به دلیل همانندی بخشی از واژه ها با هم در مواردی نظیر واژه های 1 - Thomas & James 2 - Jones & Elony 3 - Charmaz 4 - Glaser & Strauss 5 - Bowen 6 - Pitney & Ehlers 7 - Martin & Turner 8 - Self -correction "نامه " و "کارنامه "، آیاتی را که حاوی هر دو واژه است ، استخراج کرد که به دلیل اختصاص سطری جدا در جدول به هر یک از این دو واژه و برای پرهیز از تکرار متن آیات در ستون مصداقها، آیاتی که مثلا برای واژه "نامه " جستجو شده بود ولی محوریت در آن آیه با واژه "کارنامه " بود با وجود ارتباط با موضوع از تعداد آیات گزینشی در سطر واژه "نامه " حذف شد.