چکیده:
تغییر و تحولات مداوم محیطی، بهبود و بالندگی سازمانی را در موقعیتهای گوناگون اجتنابناپذیر میسازد. از طرف دیگر سازمانها به جهت همسو شدن با تغییرات محیطی نیازمند بهبود و توسعه و گسترش عملیات اجرایی هستند. یکی از فرایندهایی که شایستگیهای موجود در کارکنان را تقویت مینماید و منجر به ایجاد بالندگی در فرد میگردد، آموزش است. لذا با توجه به آنچه گفته شد، هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت مؤلفههای ارتقای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کمی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل تمامی مدیران شهرداری تهران (شهرداری تهران دارای 16 اداره کل و نه معاونت میباشد) به تعداد 740 نفر بودند که با استفاده از از روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای و فرمول کوکران 253 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. به منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تحلیل دادهها نیز با توجه به سؤال های پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های فردی و آموزشی ارتقای کیفیت آموزش در وضعیت مطلوبی قرار داشت اما مؤلفه سازمانی وضعیت مطلوبی نداشت
خلاصه ماشینی:
٢- بیان مساله در شرایط متحول امروز، سازمان ها برای بقا ناچارند پیوسته توانمندیها و شایستگیهای خود را توسعه دهند تا بتوانند پاسخگوی شرایط متغیر و متفاوت محیطی باشند (جینز برگ ٤، برتا٥، بامبوش ٦، داس ٧، لاپورته ، 8 1 - Noaman, Ragab, Madbouly, Khedra & Fayoumi 2 - Negrini, Forsblom, Gurtner & Schumann 3 - Daft 4 - Ginsburg 5 - Berta 6 - Baumbusch 7 - Dass 8 - Laporte رید١ و تیلور٢، ٢٠١٦).
به عبارت دیگر، ایجاد یک سیستم اداری مطلوب و مناسب تا اندازه ی زیادی به کمک آموزش و ارتقای توانمندیهای مدیران و کارکنان سازمان امکان پذیر 1 - Reid 2 -Taylor 3 -Development & Maturity 4 - Organizational maturity 5 - Philbin 6 - Mikush 7 - Education process 8 - Chiva 9 - Bell, Tannenbaum, Ford, Noe & Kraiger 10 - Robbins است (گابدراخمانوا، کالیمولینا و ایگناتویچ ١، ٢٠١٦).
1- Procedural Approach 2 -Transformational Approach 3-Sallis 4 -Total Quality Management(TQM) 5- Customer-based 6 - Sahney 7 - Banwet 8 -Karunes 9- Cheng & Tam جدول ١- مدل های مفهومی کیفیت آموزش (چنگ و تام ، ١٩٩٧) ( به تصویر صفحه رجوع شود ) 1 - Goal and Criteria 2 - Resources- Input 3- Legitimacy 4- Absence of Problems 5 -Organizational Learning تعاریف و مفهوم شناسی بالندگی اسحاق ١ و مایلز٢(١٩٦٢)، معتقدند که بالندگی سازمانی، کوشش برنامه ریزی شده و پایدار است که دانش رفتاری را برای رسیدن به سازمانی مطلوب به کار می گیرد.