چکیده:
در این پژوهش کاربرد «سرمایهگذاری صنعت پایه» و وجود راهبرد توالی در میان سرمایهگذاران خرد بررسیشده است. بهطورکلی در سرمایهگذاری سبک پایه، فرآیند انتخاب در دو مرحله صورت میگیرد. ابتدا سَـبک هدف و سپس یکی از اعضای آن سبک انتخاب میگردد. سبک هدف در این پژوهش صنعت است. بهاینترتیب در سرمایهگذاری صنعت پایه، انتخاب سرمایهگذاری نه برحسب اطلاعات شرکت خاص، بلکه با توجه اطلاعات صنعت صورت میگیرد. نمونه موردبررسی شامل 22 صنعت در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1387 تا 1393 است. نتایج نشان میدهد که صنعت بهعنوان «سَـبک» مورداستفاده سرمایهگذاران خرد است. ولی استفاده از راهبرد توالی در میان سرمایهگذاران خرد مشاهده نشده است و در مقابل استفاده از راهبرد معکوس مشاهدهشده است. به نظر میرسد در سطح سبک صنعت، اخبار منفی اثرگذارتر است و رفتار تودهوار به سمت فروش معنیدار است. شدت رفتار در سمت فروش میتواند ناشی از بدبینی سرمایهگذاران خرد باشد.
In this research، the application of "industry based style investing" and the momentum strategy among retail investors have been studied. In style investing، selection process takes place in two steps. First، target style and then one of the members of target style are chosen. In this research، target style is industry. In industry based style invesing، the choice of investment is not based on the information of a particular firm، but with the attention of industry level information. A sample of 22 industries was selected through a systematic elimination from the listed firms in Tehran Stock Exchange between 2008 and 2014. The results showed that the industry is used as a "style" by retail investors. However، the use of the momentum strategy among retail investors has not been observed and is seen against the reverse strategy. It seems that in the industry level، negative news is more effective and herd behavior for selling is significant. High activity on sell side may be due to the pessimism of retail investors