چکیده:
راهبردها اقدامات آگاهانهای هستند که زبانآموزان برای بهبود زبانآموزی بهکار میبرند. درواقع در حوزهی آموزش زبان راهبردهای یادگیری به زبانآموز کمک میکنند تا بتواند اطلاعات را فراگرفته، آنها را ذخیرهسازی، سپس بازیابی کند و درنهایت مورد استفاده قرار دهد. ازاینرو، اطلاع زبانآموز و مدرس از اهمیت راهبردها در تسریع و اثربخشی فرایند یادگیری بسیار مؤثر است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی بر میزان موفقیت فارسیآموزان در مهارت نوشتن میپردازد. نمونهی آماری پژوهش، متشکل از 42 فارسیآموز عربیزبان زن و مرد بود که در بازهی سنی 18-20 سال قرار داشتند و در ترم پاییز 95 در دورهی پیشرفته مشغول یادگیری زبان فارسی بودند. ابزار پژوهش جهت سنجش میزان بهکارگیری راهبردها، پرسشنامهی راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990) میباشد و برای تعیین رابطهی بهکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی با میزان موفقیت فارسیآموزان در مهارت نوشتن، از نمرات آنان در درس نگارش استفاده شد. تحلیل فرضیهها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرتوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون صورت گرفت و نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین بهکارگیری راهبرد فراشناختی و موفقیت در مهارت نگارش رابطهی معنیدار مثبتی وجود دارد. این در حالی است که طبق یافتههای پژوهش، بین بهکارگیری راهبردهای اجتماعی و عاطفی و موفقیت در مهارت نگارش رابطهی معنیدار مثبتی وجود ندارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که بین سه نوع راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی، راهبردهای فراشناختی باعث موفقیت فارسیآموزان در درس نگارش شده است و هرچه میزان بهکارگیری راهبردهای فراشناختی افزایش بیابد، میزان موفقیت فارسیآموز در درس نگارش نیز افزایش مییابد. درنهایت پیشنهادهایی جهت آموزش راهبردها درکلاسهای آموزش زبان فارسی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
تأثير به کارگيري راهبردهاي فراشناختي، اجتماعي و عاطفي بر ميزان موفقيت فارسيآموزان غيرايراني در مهارت نوشتاري 1 زهره صديقيفر عضو هيأت علمي دانشگاه بين المللي امام خميني (ره ) شراره خالقيزاده دانشجوي دکتري زبان شناسي- دانشگاه فردوسي مشهد چکيده راهبردها اقدامات آگاهانه اي هستند که زبان آموزان براي بهبود زبان آموزي به کار ميبرند.
با توجه به اهميت راهبردها و نقش آن ها در تسريع و اثربخشي فرايند يادگيري و همچنين تأثير آن ها بر ميزان موفقيت زبان آموزان در يادگيري مهارت هاي زباني، پژوهش هايي در زبان انگليسي و ساير زبان ها صورت گرفته است ، ولي در زمينه ي تأثير راهبردها بر ميزان موفقيت فارسيآموزان غيرايراني هيچ پژوهش قابل اتکايي تاکنون صورت نگرفته و فقط پژوهش ها به بررسي نمايه ي راهبردهاي مورد استفاده ي فارسيآموزان غيرايراني و همچنين تأثير مليت و جنسيت بر به کارگيري راهبردها در ميان اين فارسيآموزان پرداخته اند؛ بنابراين ضروري به نظر ميرسد که تأثير راهبردها بر ميزان موفقيت فارسيآموزان نيز مورد بررسي قرار گيرد.
براي بررسي فرضيه ي سوم پيرامون رابطه ي بين به کارگيري راهبردهاي اجتماعي و موفقيت فارسيآموزان در مهارت نگارش ، از آزمون ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد و نتايج نشان داد اين ضريب در سطح معنيداري بيشتر از ٠،٠٥ است ؛ بنابراين ، ميتوان گفت رابطه ي معنيداري بين اين دو متغير وجود ندارد.
Training in metacognitive, affective and social learning strategies of writing: Its effects in improving students’ use of the strategies, the case of Hawassa University Students, International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2, (7): 422-428 Chen, Y.
Use of Metacognitive English Language Learning Strategies Based on Personality Traits.
Learning Strategies in Second Language Acquisition.
), Learners strategies in language learning (pp.