چکیده:
ادبیات مقاومت فلسطین از اواسط دههی شصت قرن بیستم تا زمان حاضر، بانگ بازگشت به خویشتن را سر می دهد. از این رو آزادسازی قدس و فلسطین و جریان مقاومت برضد اشغالگری، یکی از آرمان ها و ارکان جنبش بیداری اسلامی به شمار می رود. تمیم برغوثی(1977م.) شاعر روشنفکر و سیاستمدار تحصیل کرده و آگاهی است که به دلیل سرودن قصاید بی نظیری چون «فی القدس» و دیگر قصاید، جایگاه ویژه ای را در شعر مقاومت فلسطین به خود اختصاص داده؛ به گونه ای که شاعر «قدس» نامیده شده است. در مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی تلاش گردیده ضمن معرفی این شخصیت و بررسی پایداری ادبی وی در مقابله با رژیم اشغالگر، چگونگی ظهور مؤلفه های مقاومت و بیداری در اشعار او بررسی شود تا جایگاه این شاعر توانمند، در شعر مقاومت فلسطین و القای پایداری و بیداری به جوامع مبارز اسلامی تبیین گردد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برغوثی با توصیف دقیق جزئیات، به کارگیری خیال های جزئی و استفاده از بینامتنی قرآنی و روایی و نیز با مطرح ساختن مواردی چون قدس و گذشته ی آن، معراج رسول اکرم، حدیث شریف کسا و غیره به عنوان عوامل وحدت ساز، مؤلفه های پایداری و بیداری را در شعر خویش ترسیم می نماید، و راه حل مقابله با اشغالگران را اصرار بر تداوم مبارزه و پایداری برمی شمارد تا بدین وسیله بیداری و بصیرت را برای مخاطبان و بویژه مسلمانان مبارز به ارمغان آورد.
Resistance Literature was started to return to self-control since 60mid of 20th century to present time. Therefore, the liberation of Palestine and Ghods as well as the resistance stream against occupation is one of the ideals and foundations of Islamic acknowledgment movement. Tamim Barghousy is so thoughtful and conscious poet, also educated politician who reserved his status throughout Palestinian resistance poetry due to composing the brilliant Qsayds as "Fi-al-Ghods" and the other ones that has been called "Ghods" poet. At this paper, addition to introducing him and studying his literary stability against occupying regime, we try to study how to emerge elements of resistance and acknowledgment at his poetry in order to be interpreted the situation of the powerful poet within Palestinian resistance poetry, induction of stability and awaking of Islamic campaigner communities. The results show that Barghousy can draw elements of stability and acknowledgment in his poetries by describing the details deeply, utilizing the partial imaginations, using of intertextual Qurainc and narrative and by proposing the items such as Ghods and its background, honorable Hadith Kasa as solidarity factors. He, also, introduces continuing the struggle and stability as the solution against occupiers so as to bring the awaking and knowledge for his audiences, especially combatant Muslims
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش حاکی آن است که برغوثی با توصیف دقیق جزئیات به کارگیری خیال های جزئی و استفاده از بینامتنی قرآنی و روایی و نیز با مطرح ساختن مواردی چون قدس وگذشتۀ آن ، معراج رسول اکرم ، حدیث شریف کسا و غیره به عنوان عوامل وحدت ساز، مؤلفه های پایداری و بیداری را در شعر خویش ترسیم مینماید و راه حل مقابله با اشغالگران را اصرار بر تداوم مبارزه و پایداری برمیشمارد تا بدین وسیله بیداری و بصیرت را برای مخاطبان و بویژه مسلمانان مبارز به ارمغان آورد.
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلیسینا تاریخ دریافت مقاله : ١٠-٠٨-١٣٩٣ تاریخ پذیرش نهایی: ١١-٠٦-١٣٩٤ ١- مقدمه در دورة معاصر، حوادثی مانند شکل گیری رژیم صهیونیستی و اشغال فلسطین و تهاجم به کشورهای اسلامی چون اردن ، سوریه ، لبنان و مصر و نیز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، روحیۀ «مقاومت » و «بیداری» در برابر متجاوزان را در این ملت ها زنده کرد؛ از این رو، زمانی که حیات ، هویت ، ملیت و عزت این سرزمین ها مورد تعرض ظالمانۀ بیگانگان قرارگرفت ، مردم برای حفظ آن ها در برابر تجاوز، مقاومت نمودند و هرکدام از اقشار به نوعی در آن مشارکت داشتند؛ برخی با سلاح ، برخی با فکر و زبان ، برخی با زبان شعر، و برخی دیگر با پایبندی به دین و مقاومت (قادری، ١٣٨٩: ٢٤١).