چکیده:
خلاقیت و نوآوری لازمة استمرار زندگی انسان در مواجهه با چالشها است. خلاقیت که به عنوان استفاده از توانایی ذهنی برای ایجاد ایدههای جدید تعریف میشود، قابل آموزش و ترویج است. پژوهش حاضر در پی آن بود تا تاثیر آموزش خلاقیت بر عوامل شناختی مرتبط با آن که شامل توانایی مشاهده، توانایی تفکر، توانایی تحلیل داده، انسجام فکری، استفاده از دانش قبلی و توانایی استفاده از اطلاعات درون متنی عوامل ششگانه است را در دانشآموزان پایه نهم، دهم و یازدهم مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش تعداد 73 دانشآموز (33 دختر و 40 پسر) در یک دوره مدرسه فصلی خلاقیت و ایدهپردازی شرکت کردند. طرح این پژوهش به صورت <em>یک گروه پیش آزمون-پس آزمون</em> بود. برای ارزیابی پیشرفت دانشآموزان از دو فعالیت پروژه محور استفاده شد. در طراحی این دو پروژه از تمامی عوامل ششگانه استفاده شد و دانشآموزان به این فعالیتها قبل و بعد از شرکت در کارگاههای خلاقیت به صورت انفرادی و گروهی پاسخ دادند. پاسخهای دانشآموزان توسط دو ارزیاب و به وسیلة یک مقیاس ششگانه بررسی شد. به منظور اطمینان از پایایی نمرهگذاران، پایایی بین دو نمرهگذار که بیانگر دقت پایایی نمرهگذاری بود، محاسبه شد. یافتههای به دست آمده در بخش انفرادی نشان داد که آموزشهای ارائه شده در بحث خلاقیت تاثیر معناداری بر عوامل ششگانه در دانش آموزان داشته است. همچنین این تاثیر معنادار در فعالیتهای گروهی نیز دیده شد. بعلاوه، یافتههای این پژوهش نشاندهندة وجود تفاوت معنادار در عملکرد انفرادی دانش آموزان دختر و پسر در انجام فعالیتهای پروژهمحور بود. با این وجود، هیچ تفاوت معناداری بین دانشآموزان گروه دختر و گروه پسر وقتی فعالیتهای پروژه-محور را به صورت گروهی به انجام میرساندند دیده نشد. از نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان به موثر بودن آموزش خلاقیت در بهبود توانایی خلاقیت دانشآموزان رسید.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر در پي آن بود تا تاثير آموزش خلاقيت بر عوامل شناختي مرتبط با آن که شامل توانايي مشاهده ، توانايي تفکر، توانايي تحليل داده ، انسجام فکري، استفاده از دانش قبلي و توانايي استفاده از اطلاعات درون متني عوامل شش گانه است را در دانش آموزان پايه نهم ، دهم و يازدهم مورد بررسي قرار دهد.
يافته هاي به دست آمده در بخش انفرادي نشان داد که آموزش هاي ارائه شده در بحث خلاقيت تاثير معناداري بر عوامل شش گانه در دانش آموزان داشته است .
پژوهش هاي انجام شده توسط اين پژوهشگر بيانگر آن است که ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 modulative 2 generative 3 torrance 4 de Bono 5 Guliford 6 Amabile خلاقيت نتيجۀ تلاقي سه عامل مهم از جمله استعداد فطري، مهارت هاي درک شده و انگيزة فرد است .
از اين رو در پژوهش حاضر، طراحان فعاليت پروژه -محور از دانش آموزان خواسته بودند تا خود را در مقام شهردار شهري ببينند که به تازگي از ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 information gap 2 opinion gap 3 given data 4 positioning theory 5 Tirado & Gálvez روستا تبديل به شهر شده است .
بر اين اساس ، ميتوان گفت که آموزش خلاقيت تأثير معناداري بر عملکرد گروهي دانش آموزان پسر در پاسخگويي به فعاليت هاي پروژه محور داشته است .
تفاوت عملکرد دختران و پسران در فعاليت هاي پروژه محور گروهي )به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به نتايج به دست آمده از جدول شمارة ٧ و بررسي نقش جنسيت با استفاده از تست Wiki Lambda ميتوان به اين نتيجه رسيد که اختلاف معناداري در عملکرد گروهي دانش آموزان دختر و پسر وجود ندارد.