چکیده:
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه اختلالات رفتاری در کودکان دارای پدر معتاد با کودکان دارای پدر غیرمعتاد انجام شد. روش: در یک طرح علّی-مقایسهای تعداد 80 دانشآموز متشکل از40 دانشآموز با پدر معتاد و 40 دانشآموز با پدر غیرمعتاد بهروش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. دو گروه با استفاده از پرسشنامه اختلالات رفتاری «اشنباخ» (پرسشنامه معلمان، والدین و خودسنجی) سنجیده شدند. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان اختلالات رفتاری کودکان دارای پدر معتاد بیشتر از کودکان دارای پدر غیرمعتاد است. همچنین میزان اختلالات رفتاری در پسران بیشتر از دختران بود. نتیجهگیری: به نظر میرسد اعتیاد پدر با به هم ریختن سامان خانواده میتواند در بروز اختلالات رفتاری زودهنگام در کودکان نقش داشته باشد.
Objective
The present study aimed at comparing behavioral disorders between children with addicted fathers and children with non-addicted fathers.
Method
In a causal-comparative study, 80 students (40 students with addicted fathers and 40 students with non-addicted fathers) were selected through random cluster sampling method. The two groups were evaluated using Child Behavior Checklist (CBCL) (teachers, parents, and self-assessment questionnaires).
Results
The results of this study showed that the level of behavioral disorders in children with addicted fathers is higher than that in children with non-addicted fathers. In addition, behavioral disorders in boys were more than those in girls.
Conclusion
It seems that fathers' addiction along with family disruption can be involved in the incidence of early behavioral disorders in children
خلاصه ماشینی:
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) برای بررســـی تفاوت اختلالات رفتاری در دانش آموزان خانواده های معتاد و عادی از نظر والـدین آن هـا میبایســـتی از تحلیل واریانس چندمتغیری اســـتفاده شـــود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) رفتار پرخاشگری ٢٢/٠١٩ ١ ٧٨ ٠/٠٠٠٥ همان گونه که در جدول فوق مشــاهده میشــود در اضــطراب -افســردگی، مشــکلات تفکر، مشـــکلات توجه ، رفتار قانون شـــکنی و رفتار پرخاشـــگری تفاوت معناداری بین واریانس های خطا وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول ٥ مشــاهده میشــود، تفاوت معناداری در مؤلفه های اضــطراب - افسـردگی، گوشـه گیری-افسـردگی، شـکایت جسـمانی، مشـکلات تفکر، مشکلات توجه و رفتار پرخاشــگری بین دو گروه وجود دارد.
برای بررســی تفاوت اختلالات رفتاری در دانش آموزان خانواده های معتاد و عادی از نظر معلمان آن ها، میبایسـتی از تحلیل واریانس چندمتغیری اسـتفاده شـود.
برای بررســـی تفاوت اختلالات رفتاری در دانش آموزان خانواده های معتاد و عادی از نظر خود دانش آموزان میبایســت از تحلیل واریانس چندمتغیری اســتفاده شــود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول ٩ مشــاهده میشــود تفاوت معناداری در مؤلفه های اضــطراب - افســردگی، مشــکلات اجتماعی، مشــکلات توجه و رفتار پرخاشــگری بین دو گروه وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری در بررســی تفاوت اختلالات رفتاری از نظر والدین نتایج نشــان داد اضــطراب -افســردگی، مشــکلات تفکر، مشــکلات توجه ، رفتار قانون شــکنی و رفتار پرخاشــگری در گروه دارای پدران معتاد بالاتر اســت .
از نظر خود دانش آموزان نیز نتایج نشـــان داد در مؤلفه های اضـــطراب - افســردگی، مشــکلات اجتماعی، مشــکلات توجه و رفتار پرخاشــگری دانش آموزان دارای پدر معتاد نمرات بالاتری به خود داده اند.