چکیده:
عدالت اجتماعی در حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشرّیف معیاری شاخص در مباحث مهدویت می باشد. چرا که احادیث فراوانی در آخرالزمان از گسترش عدالت به دست مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشرّیف سخن می گویند. عدالت فرهنگی یکی از ابعاد مهم ایجاد عدالت در اجتماع است که تحقق آن ساز و کار گسترده ای در عصر ظهور می طلبد. این مقاله با استفاده از منابع تفسیری و روایی با شیوه توصیفی و تحلیلی در پی تبیین زمینه های تحقق گسترش عدالت فرهنگی در عصر ظهور میباشد و نتایج ذیل حاصل شده است:
ایجاد زمینه های لازم جهت برخورداری همگان از حقوق اساسی خویش در عرصه فرهنگ چون حق بهره مندی از حیات طیبه انسانی نیازمند رشد معرفتی بشر برای ارتقاء سطح ایمانی و اخلاقی خویش است؛ حکومت مهدوی با اولویت دادن به برنامه های فرهنگی مناسب جهت احیاء کتاب و سنت و انجام اصلاحات فرهنگی تمهیدات لازم برای رشد معرفتی انسان ها را فراهم نموده، بدین طریق گام بلندی در تحقق عدالت در عرصه فرهنگ برخواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
این مقاله با استفاده از منابع تفسیری و روایی با شیوه توصیفی و تحلیلی در پی تبیین زمینههای تحقق گسترش عدالت فرهنگی در عصر ظهور میباشد و نتایج ذیل حاصل شده است: ایجاد زمینههای لازم جهت برخورداری همگان از حقوق اساسی خویش در عرصه فرهنگ چون حق بهرهمندی از حیات طیبه انسانی نیازمند رشد معرفتی بشر برای ارتقاء سطح ایمانی و اخلاقی خویش است؛ حکومت مهدوی با اولویت دادن به برنامههای فرهنگی مناسب جهت احیاء کتاب و سنت و انجام اصلاحات فرهنگی تمهیدات لازم برای رشد معرفتی انسانها را فراهم نموده، بدین طریق گام بلندی در تحقق عدالت در عرصه فرهنگ برخواهد داشت.
به طور کلی به نظر میرسد در رابطه با عدالت فرهنگی به عنوان یکی از ابعاد عدالت اجتماعی در عصر ظهور و به خصوص تحقق این بعد از عدالت در پرتو بالندگی و رشد معرفتی در حکومت مهدوی کار مستقلی انجام نشدهاست.
بلکه بدین معناست که پیش از ظهور حضرت مهدی( به دلیل گسترش ظلم در تمامی ابعاد زندگی بشر، امکان دستیابی به دین و معنویت برای همگان فراهم نبوده و بسیاری از افراد از موهبت ایمان و عمل صالح و در نتیجه رسیدن به حیات حقیقی و انسانی محروم هستند.
گرچه مقابله با این گروه بسیار مشکل خواهد بود، قاطعیت و سازشناپذیری امام در مقابله با تحریفها، بدعتها و صاحبان آنها تنها راهی است که برای ایجاد عدالت فرهنگی در راستای رشد معرفتی مردم جهان، فراروی حکومت مهدوی قرار دارد.
(طوسی، 1365: ج3، 253) این روایات تنها نمونهای از اصلاحات فرهنگی در رابطه با بدعتهای ایجاد شده در اسلام است که در حکومت مهدوی جامه عمل خواهد پوشید.