چکیده:
کسب و کارهای الکترونیک به سرعت درحال رشد هستند و کمکم سهم به نسبت خوبی از بنگاههای صنعتی کشور را به خود اختصاص دادهاند و نقش انکارناپذیری در رشد اقتصادی کشور ایفا میکنند. از طرفی مطالعات و بررسیهای صورت گرفته موید این است که مساله به کارگیری بازاریابی رایانامهای در کسب و کارهای الکترونیک با توجه به فقدان پژوهش در خصوص بازاریابی رایانامهای در کشور دارای مشکلات و چالشهایی از جمله محتوا، زمانبندی، فرایند ارسال رایانامه و... و میتوان اذغان داشت که پژوهش در این زمینه از اهمیت ویژهای برخوردار است. با مروری جامع بر مطالعات انجام شده در راستای پاسخگویی به پرسشهای تحقیق تلاش شده است تا نخست دیدگاهها، تعابیر و تعاریف مطرح شده درخصوص این مفهوم تبیین شده و دوم در قالب یک چارچوبی یکپارچه، اقدامات و الزامات پیادهسازی بازاریابی رایانامهای تبیین شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است، به نحوی که برای بسیاری از بازاریابان و کسب و کارهایی مفید خواهد بود که بخواهند از بازاریابی رایانامهای استفاده کنند. پژوهش حاضر درپی یافتن پاسخ این پرسش است که برای پیادهسازی و استقرار بازاریابی رایانامهای باید چه اقدامات، راهکارها و الزاماتی را انجام داد. این پژوهش با مشارکت خبرگان بازاریابی رایانامهای فعال در کسب و کارهای الکترونیک با روش توصیفی- پیمایشی مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفته است. نتایج نهایی پژوهش به ارائه چارچوبی برای کمک به مدیران بازاریابی شرکتها و صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط و کسب و کارهای الکترونیک منجر شده است.
خلاصه ماشینی:
- آزمایش ، آزمایش ، آزمایش ٥: بازاریابان باید روی آزمایش رایانامه های ارسالی بسیار تأکید کنند و همواره به یاد داشته باشند که آیا موضوع رایانامه به اندازه کافی جذاب است ؟ آیا آدرس فرستنده رایانامه به اندازه کافی اعتبار دارد؟ آیا رایانامه ارسالی نرخ باز شدن بالایی دارد؟ ٢-٣-٣- مدل سه بعدی عوامل آمادگی استقرار مدل دیگری که در این پژوهش جهت استقرار بازاریابی مبتنی بر رایانامه از آن استفاده شد، مدل پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری ٦ شامل سه بعد افراد٧ (مشارکت و درگیر شدن گروههای مختلف مانند بازاریابان، تحلیل گران، متخصصان فناوری اطلاعات و گروهی از مدیران) فرایند٨ (پتانسیل یک سازمان برای پیادهسازی استراتژیهای سازمانی به صورت اثربخش ) و فناوری (زیرساخت های نرمافزاری و سخت افزاری و جریان اطلاعات) است [١٢].
همانطور که پیشتر نیز بیان شد در صورت تمایل به اجرای پویش بازاریابی رایانامه ای در ابتدا باید هدفگذاری صورت گیرد و زیرساخت فنی مورد نظر انتخاب و افراد درگیر در اجرای فرایند مشخص شود، سپس فهرستی از مخاطبین که منحصر به کسب و کار هستند [در خبرنامه عضو شدهاند و یا رایانامه خود را در اختیار شرکت قرار دادهاند] تهیه و بخش بندی شود و با کمک گرافیست ها و متخصصین اچتی امال ساختار و قالب زیبایی برای رایانامه ها تهیه شود.
سرانجام در پاسخ به پرسش اصلی «برای پیادهسازی بازاریابی رایانامه ای در کسب و کارهای الکترونیک چه فاکتورهای مهمی را باید در نظر گرفت » باید بیان داشت همانطور که نتایج پژوهش نشان می دهد برای پیادهسازی و استقرار بازاریابی رایانامه ای باید ابتدا زیرساخت و فناوری مناسب انتخاب، افراد درگیر در فرایند و همچنین نقش آنها مشخص شود.
Journal of Marketing Management, 26[3-4], 187-196.
Business Process Management Journal, 9[5], 672-688.