چکیده:
درک و شناخت تاثیرات فضای مجازی در افکار، رفتار اجتماعی- فرهنگی و شکل دهی به شاخص های فکری و هویتی و به عبارت دیگر، شکل دهی به شیوه و سبک زندگی به ویژه برای نسل جوان، مسئله اصلی است. به همین منظور مطالعه حاضر با محور قرار دادن نقش فضای مجازی در شاخص های فکری و هویتی جوانان با اتخاذ رویکرد جهانی شدن فرهنگی، سعی در تحلیل و تبیین این مساله است. روش تحقیق اسنادی و تحلیل ثانویه داده ها و اطلاعات، دو طرح مطالعاتی مرتبط با موضوع بود که ضمن تحلیل فیش برداری های نظری در بخش اسنادی، یافته های طرح های مطالعاتی منتخب بازتحلیل و در راستای مسئله و سوالات تحقیق حاضر به کار گرفته شد. یافته ها نشان داد که وضعیت شهر تهران موجد شرایطی شده است که در آن تمایل به بهره گیری از شبکه های مجازی بسیار زیاد شده و شکلی جدید از اجتماعات مجازی شکل گرفته و شبکه های مجازی تاثیر زیادی بر روی کاربران، به خصوص جوانان در شهر تهران دارد که نتیجه آن، تحت تاثیر قرار گرفتن ابعاد مختلف هویتی جوانان است. در سطح تحلیلی همبستگی بین رسانه های نوین(فضای مجازی) و ابعاد مختلف ارزش ها نشان میدهد بیشترین همبستگی بین عرفی شدن و گرایش به نوگرایی است و همچنین با دگرگونی صمیمیت، دگرگونی انگاره های جنسیتی و فردگرایی نیز همبستگی وجود دارد، که نتیجه این امر تاثیر شبکه های اجتماعی صرف نظر از محتوایشان، بر تغییرات و دگرگونی های هویتی است.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که وضعیت شهر تهران موجد شرایطی شده است که در آن تمایل به بهره گیری از شــبکه های مجازی بســیار زیاد شده و شکلی جدید از اجتماعات مجازی شــکل گرفته و شبکه های مجازی تأثیر زیادی بر روی کاربران ، به خصوص جوانان در شــهر تهران دارد که نتیجه آن ، تحت تأثیر قرار گرفتن ابعاد مختلف هویتی جوانان اســت .
در ســطح تحلیلی همبستگی بین رســانه های نوین )فضای مجازی ( و ابعاد مختلف ارزش ها نشان می دهد بیشترین همبستگی بین عرفی شدن و گرایش به نوگرایی است و همچنین با دگرگونی صمیمیت ، دگرگونی انگاره های جنسیتی و فردگرایی نیز همبستگی وجود دارد، که نتیجه این امر تأثیر شبکه های اجتماعی صرف نظر از محتوایشان ، بر تغییرات و دگرگونی های هویتی است .
اما در عصر حاضر و با دگرگونی فناوری های ارتباطی و ظهور شبکه های اجتماعی مجازی ، رسانه ها همه جایی ، متراکم و هم صدا، موجد فضایی شــدند که مخاطبان نــوع کنش و تعامل ت خود را با این فضــای روانی و به نوعی فضای مجازی هماهنگ می کنند و از آن تحت عنوان بازگشــت به تأثیرات قوی رســانه ها یاد می شود و مخاطب در چنین فضایی به صورت منفعل و تنها دریافت کننده پیام نیست ، بلکه مخاطب جمع و افکار عمومی است و نقش رسانه های نوین از این حیث برجســته است که مرجعی برای افراد و شکل گیری افکار عمومی است .