چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل وضعیت ورزش حرفهای در تلویزیون ملی ایران بود. این مطالعه به روش کیفی و راهبرد نظریة زمینهای انجام شده است. پس از انجام 20 مصاحبة عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان رسانه و ورزش، اشباع نظری حاصل شد و مقولههای اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج شدند. پس از تکمیل یافتهها، مدل زمینهای براساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین (1998) طراحی شد. مقولة محوری؛ یعنی، توجه تلویزیون به ورزشهای رسانهای شناسایی شد و شرایط علی، شرایط تأثیرگذار و زمینهای، راهبردهای کنش - واکنش و پیامدها، براساس مدل پارادایمی بر گرد آن سازماندهی شدند. یافتهها نشان داد که شرایط علی شامل اولویتداشتن برنامههای فراغتی و خبری، جذابیت مالی، فعالیت رسانهای ناچیز در سایر رشتهها و سهولت جذب مخاطب است. برخی از شرایط مداخلهگر و بسترساز شامل نبود رقابت رسانهای، تنوع بسیار زیاد رشتههای ورزشی و تنوع سلیقه هستند. راهبردهای کنش- واکنش شامل کمبود تحلیلهای علمی و سازنده، کاهش تمرکز بر ایجاد ذائقه و ترغیب به سایر رشتهها و عدم پوشش برمبنای ظرفیت و امکانات موجود هستند که پیامدهایی ازقبیل نخبهپروری، تضییع حقوق سایر رشتهها، تقویت انگیزة مالی بهجای انگیزة بهداشتی و ایجاد علاقه به پیگیری حاشیهها و اختلافات را بههمراه دارند.
خلاصه ماشینی:
سهولت جذب مخاطب: دسترسی آسان به انبوه مخاطبان بالفعل که برای آنها ورزش موردنظر (عموما) فوتبال جذابیت دارد، میتواند یکی از دلایل تمایل تلویزیون به پخش مسابقات ورزشهای رسانهای باشد.
در این شرایط، تلویزیون و مطبوعات در انتخاب ورزشهای رسانهای و ورزشهایی که ازنظر جذب مخاطب اولویت دارند و امکان پخش آنها فراهم است، آزاد هستند و ازآنجاییکه بهلحاظ ظرفیت و تعداد شبکهها محدودیت وجود دارد، طبیعی است که امکان پخش بسیاری از رشتههای پربیننده وجود نخواهد داشت.
توجه محدود به ایجاد ذائقه و ترغیب: بهدلیل اینکه تلویزیون تنها به رشتههای رسانهای توجه میکند (مقولة محوری) و با توجه به شرایط زمینهای و شرایط تأثیرگذار (تعداد و ظرفیت محدود شبکهها، تمرکز سلیقه بر فوتبال و پخش رویدادهای خارجی) طبیعی است که توجه کم و ناکافی به ایجاد ذائقه به سایر رشتههای ورزشی، معرفی آنها و ایجاد اقبال عمومی برای این رشتهها وجود دارد؛ بنابراین، سایر رشتهها در کانون توجه تلویزیون نیستند، معرفی نمیشوند و بینندگان تصویری از این رشتهها در ذهن خود ندارند.
تلویزیون بدون توجه به سایر شاخصها و استانداردهای دیگر ورزش حرفهای و نیز بدون ریشهیابی و تحلیل این مسائل، بارها و بارها بحث دستمزد ورزشکاران را موردسؤال قرار داده است و درخلال گفتوگوهای برنامهها، گاهی به مقایسة دستمزدهای بازیکنان یک رشته یا مقایسة دستمزدها در رشتههای مختلف پرداخته است.
Study and investigation physical education experts attitude to role of mass media in tendency of people to competitive and public sport.
Investigation role of publications and mass media in Iran's sport.