چکیده:
در ایران سالانه بیش از 1500 برنامه در شبکههای تلویزیونی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
از سوی تیمهای برنامهساز تولید میشود؛ اما فقط تعداد معدودی از این تیمها میتوانند برنامههای موفق
و برند تولید کنند. پژوهش حاضر، با عنوان فهم فرایند موفقیت تیمی در تیمهای برنامهسازی تلویزیونی،
با استفاده از راهبرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. روش گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق )با 15 نفر
از کارگردانان و تهیهکنندگان برنامههای موفق تلویزیونی(؛ روش نمونهگیری، قضاوتی هدفمند و روش
تحلیل دادهها، سه مرحله کدگذاری )باز، محوری و انتخابی( بوده است. یافتههای پژوهش بیان میکنند
که وقتی تیمها به نحوی موفق سازماندهی )شرایط علی( میشوند، بهمرور زمان به بلوغ تیمی )پدیده
محوری( میرسند. بلوغ تیمی به همراه سازگارجویی سازمان، تیم )عوامل زمینهای( و هزینههای نگهداری
آن؛ همچنین کشش مخاطب )عوامل مداخلهگر( در سرآمدی تیم بروز پیدا میکند و نتیجه یا پیامد این
سرآمدی، موفقیت تیمی است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر، با عنوان فهم فرایند موفقیت تیمی در تیم های برنامه سازی تلویزیونی ، با استفاده از راهبرد نظریه داده بنیاد انجام شده است .
بنابراین با توجه به شکل ١ و توضیحات ارائه شده در ذیل پاسخ سؤالات پژوهش که عبارت بودند از فرایند موفقیت تیمی چیست ؟ بر اساس یافته های این پژوهش ، تیم های برنامه سازی تلویزیون برای دستیابی به موفقیت ، فرایندی را که در شکل ١ نمایش داده شده است ، طی می کنند.
Swailes مناسب ، جو حاکم و رهبری تیم ، هاکمن (١٩٨٧)، تسهیل جریان اطلاعات ، تننبائوم و همکارانش (١٩٩٢)، متغیرهای ساختار کار: ساختار ارتباطی تیم و ویژگی های تیم : انسجام تیم و فضای حاکم بر تیم ، واتشز١ (٢٠٠٥) لارسن و لافستو (١٩٨٩) داشتن یک چشم انداز مشترک از آینده با اهداف عملکرد، اعضا متعهد، رهبری خردمند، ارتباطات مؤثر و یک محیط انگیزشی را لازمه یک تیم موفق می دانند، ماسی ٢ و همکاران (٢٠٠٨)، به ارتباطات مناسب یا احترام به هم (به نقل از خیراندیش و همکاران ، ١٣٩٤) و لیوینگستون (٢٠١٥) به تأثیر نقش رهبر و ایجاد اعتماد به نفس در اثربخشی و موفقیت تیمی اشاره دارند (دیویدسون ، ٢٠١١)، ملوین لوپز (٢٠١٥) رهبری تحول گرا و ترنت (٢٠١٦)، رهبری تیم و فضای مناسب آن را به عنوان برخی از عوامل مؤثر در اثربخشی و موفقیت تیمی برشمرده اند.