چکیده:
در میان رسانههای جمعی نفوذ و محبوبیت فضای مجازی روز به روز افزایش یافته است. متأسفانه درصد استفادهی جوانان از مطالب مستهجن بسیار بالا رفته و جرائم جنسی در این محیط توسط جوانان فراگیر شده و لازم است که از جنبهی حقوقی، نگاهی به این مهم داشت. در میان این جرائم، قوادی مجازی و هرزهنگاری دارای وسعت بیشتری هستند.
قوادی همان به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است و هرزهنگاری را،تحریرو توصیففعالیتروسپیها تعریف کردهاند. امروزه با مدد امکانات و فناوریهای نوین، این قبیل جرائم در بین عموم افراد جامعه بیشازگذشته رشد کرده است. در این مقال با بیان کلیاتی از جرائمی چون قیادت و هرزهنگاری در فضای مجازی سعی شده که راهکارهای مناسب جهت درمان و پیشگیری این قبیل جرائم ارائه شود؛ تا بتوان درزمینهی امنیت این محیط بیکران گامی مثبت برداشت. روش پژوهش، توسعه و بهبود و از نوع تحلیل محتوا است. دادهها به شکل کتابخانهای و فیشبرداری جمعآوریشدهاند. نتایجی چون فرهنگ حفظ اطلاعات خصوصی، تأثیر دین بر کاهش جرائم جنسی در فضای سایبر، رویکرد کیفری افتراقی، نشر و گسترش اخلاق مجازی و بهبود قوانین مربوط به فضای مجازی در این نوشتار پیشنهادشده است.
Among the mass media، the influence and popularity of cyberspace has increased every day. Unfortunately، the percentage of youth using of pornographic content has gone up and sexual crimes are becoming widespread by young people، and that is necessary to look at this from a legal point of view. Among these crimes، there is a greater degree of virtual jurisdiction and brothels.
The same rule is to bring two or more people together for adultery or sodomy، and has defined brothel، writing، and describing the activities of prostitutes. Today، with the help of modern facilities and technologies، such crimes have grown over time among the general public. In this article، with a summary of crimes like cybercrime and cybercrime in cyberspace، attempts have been made to provide appropriate solutions for the treatment and prevention of such crimes، so that the security of this environment can be taken a positive step، Research method، development and improvement، and content analysis type. The data is collected in the form of library and scans. Results such as the culture of maintaining private information، the impact of religion on reducing sexual offenses in cyberspace، the differential penal approach، the dissemination and development of virtual ethics and the improvement of cybercriminals are proposed in this paper.
خلاصه ماشینی:
قوادی و هرزهنگاری از منظر حقوق جزا</H1> قوادی از دیدگاه مقنن به جمع و مرتبط کردن دو نفر یا بیشتر برای زنا یا لواط تعریف شده است (ماده 135 قانون مجازات اسلامی).
در حال حاضر مجازات قیادت و پرنوگرافی در فضای مجازی هیچ تناسبی با میزان جرم ندارد، درصورتیکه آشکار است دین اسلام قوادی را به هر وسیله و شکل ممکن حرام دانسته و رد کرده است، پس نیاز است تا نگاهی مناسب به مجازاتی واقعگرایانه و همچنین راهکارهای مناسب پیشگیرانه در کنار هم راه را برای گسترش این قبیل جرائم ببندد (قدسی، مجتهد سلیمانی، 1389، ص126).
1 آسیبهای وارده قوادی و هرزهنگاری در فضای مجازی بر مجنیعلیه </H2> قوادی که جمع دو نفر یا بیشتر برای زنا و لواط است و هرزهنگاری همواره زنان را بهمثابه کالای خریدوفروش مینگرد و این شأن و کرامت انسانی آنها مخدوش میکند با توجه به اینکه در سوره اسراء آیه 70، قرآن کریم کرامت انسانی که قرآن از آن نام میبرد، اختصاص به جامعه انسانی دارد وزنان از آن استثناء نشدهاند.
2 آسیبهای وارده قوادی و هرزهنگاری در فضای مجازی به جانی (بزهکار)</H2> گناه در لغت فارسی به معنای بزه، جرم، خطا، نافرمانی و امثال این الفاظ آمده و در لغت عرب از آن به «ذنب» و «اثم» و «معصیت» تعبیر شده و معنائی که در هردوی آنها صادق و بلکه جامع همه معانی است همان نافرمانی و انجام عملی برخلاف قانون و یا سرپیچی از قانون است، یا هر کاری که انجام آن ناروا باشد، یا گناه در پیش اهل شرع عبارت است از اینکه مکلف، مرتکب امر نامشروع گردد (دهخدا، 1365، ص576).