چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی برگزار شده برای شرکتهای تعاونی کشاورزی و غیرکشاورزی استان آذربایجان شرقی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه افراد شرکت کننده در کلاسهای آموزشی (7593 نفر) در برمیگیرند. با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه 357 نفر برآورد شد که این افراد به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی اثربخشیآموزشی با الگویکرکپاتریکاست که با کمک آزمونآلفایکرونباخ (0.94=a) اعتبارآنتاییدشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون tتک نمونهای استفاده شد. نتایج نشان داد کیفیت برگزاریدورههای آموزشی از طرف تعاونی استان برای اعضای شرکتهای تعاونی مذکور بالاتر از حد متوسط و حدود 86/ 3 است و ابعاد چهارگانه اثربخشی عبارتند از: بعد واکنش با میانگین 99 /3، بعد یادگیری با میانگین 84/ 3، بعد رفتار با میانگین72/ 3 و بعد نتایج با میانگین 70/ 3 که به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند. با توجه به این نتایج می توان گفت دورههای آموزشی تعاونی در بعد انتقال مفاهیم اثربخشتر است و هر چه وارد ابعاد عملیاتی
میشویم، از اثربخشی دوره ها کاسته می شود که این میتواند به دلیل تاکید بر مباحث نظری در طول دوره یا نبود انگیزه لازم در فراگیران برای کسب دانش و ایجاد تحول در خودشان باشد .
The main purpose of this study was to examine the effectiveness of training courses presented for the agricultural and non-agricultural members of cooperative in the East Azerbaijan province by the use of Kirkpatrick m. The total population was (N=7593) the agricultural and non-agricultural members of cooperatives. Using the Morgan Table (n=357) respondents were selected as sample population. The sampling method used in this research was clustering. To gather the data، a researcher made questionnaire was developed، considering kirk Patrick patterns of effectiveness. A reliability analysis was conducted and Cronbach’s alpha value being 0.94. Both descriptive and inferential statistics were used. The results showed that the quality of educational courses presented by the cooperatives for the members were higher than average (M=3.86). Among the four dimensional educational effectiveness: reaction (M=3.99)، learning (M=3.84)، behavior (M=3.72) and outcome (M=3.70) were respectively gained. According to the results of this research it can be concluded that the courses were more effective in transferring the concepts rather than practices. This might be because of the emphasis on theoretical aspect by the educators. Another obstacle can be the lack of motivation among learners for obtaining new knowledge and change.
خلاصه ماشینی:
چن و لئون (٢٠١٠ ,Leon Chen ) در تحقیقی با عنوان «ارزیابی دانشجویان از اثربخشی آموزشی در دانشکده های آمریکای شمالی » به این نتیجه رسیدند که ارزیابی اثر بخشی آموزشی تأثیر بسزایی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد و در ترفیع و افزایش حقوق استادان و همچین تصمیم گیری دربرنامه ریزیهای درسی برای دانشجویان و انتخاب استاد برای دانشگاه نیز تأثیرگذار است .
نتایج آزمون tبرای سؤال اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال دوم : آیا برگزاری دوره های آموزشی موجب تغییر رفتار شغلی شرکت کنندگان شده است ؟ اطلاعات حاصل ازآزمون t تک نمونه ای در جدول ٥نشان می دهد که میانگین کل شاخص محاسبه شده برای اثربخشی دوره های آموزشی شرکتهای تعاونی در تغییر رفتار یادگیری فراگیران (٣/٧٢) با اطمینان ٩٩% بزرگتر از میانگین جامعه (٢/٥) و مقدار t بحرانی است .
نتایج حاصل از سؤال ٤ تحقیق نشان داد که دوره های آموزشی برگزار شده برای شرکتهای تعاونی در تغییر واکنش فراگیران اثربخش بوده است و فراگیران از وضعیت مدرس دوره (توانایی اداره کلاس ، تسلط به موضوع دوره و توانایی پاسخگویی به سؤالات ، ارتباط مطالب ارائه شده با موضوع دوره )، وضعیت محتوای دوره (کاربردی و عملی بودن موضوعات ، تناسب مدت دوره با مقدار مطالب ، هماهنگی بین محتوای دوره و نیازهای آموزشی) و وضعیت امکانات و نظم دوره (بهره گیری از وسایل کمک آموزشی ، نحوه اجرای دوره از لحاظ نظم و ارزیابی از محل برگزاری دوره ) رضایت داشتند.