چکیده:
در جوامع مختلف برای کسب قدرت به مثابه مهم¬ترین و تاثیرگذارترین عنصر در زندگی سیاسی- اجتماعی، همواره رقابت¬ها و کشمکش¬های جدی وجود داشته و افراد به طرق گوناگونی برای رسیدن به قدرت با هم رقابت می¬کنند. سرمایه اجتماعی بازیگران می¬تواند در تعیین نتیجه نهایی رقابت بسیار موثر باشد و هرچه داوطلبین و بازیگران عرصه رقابت از ارتباطات شبکه¬ای و در نتیجه حمایت شبکه¬های جمعی بیشتری برخوردار باشند، می¬توانند حمایت گروه¬ها و شبکه¬های صاحب نفوذ و قدرت را جلب کرده و امکان دستیابی به مقام سیاسی برای آن¬ها بیشتر فراهم خواهد بود. مسئله اساسی مقاله حاضر، چگونگی تاثیر سرمایه اجتماعی شبکه بر دستیابی به مقام سیاسی بوده، روش تحلیل مورد نظر در اینجا روش توصیفی و تحلیلی است.
خلاصه ماشینی:
سرمایۀ اجتماعی بازیگران میتواند در تعیین نتیجۀ نهایی رقابت بسیار مؤثر باشد و هرچه داوطلبین و بازیگران عرصۀ رقابت از ارتباطات شبکهای و در نتیجه حمایت شبکههای جمعی بیشتری برخوردار باشند، میتوانند حمایت گروهها و شبکههای صاحب نفوذ و قدرت را جلب کرده و امکان دستیابی به مقام سیاسی برای آنها بیشتر فراهم خواهد بود.
بنابراین باید گفت سرمایۀ اجتماعی بازیگران میتواند در تعیین نتیجۀ نهایی رقابت بسیار مؤثر باشد و هرچه داوطلبان و بازیگران عرصۀ رقابت از ارتباطات شبکهای و در نتیجه حمایت شبکههای جمعی بیشتر برخوردار باشند، امکان دستیابی به مقام سیاسی برای آنها بیشتر فراهم خواهد بود.
به عنوان نمونه سوسن باستانی و همکارش (1386) در مقالۀ «سرمایۀ اجتماعی شبکه و جنسیت، بررسی ویژگیهای ساختی، تعاملی و کارکردی شبکۀ اجتماعی زنان و مردان در تهران» تأکید دارند که تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین هر جامعه بوده، بر اساس دیدگاه شبکه، روابط و پیوندها به عنوان سرمایۀ اجتماعی محسوب میشوند و فرد از طریق آنها به منابع و حمایتهای موجود در شبکه دسترسی مییابد.
سرمایۀ اجتماعی مورد نظر در این مقاله بر مبنای تعاریف نان لین و رونالد برت است که مبتنی بر عضویت در شبکههای جمعی، سرمایهگذاری در روابط اجتماعی از سوی افراد، بهرهگیری و بسیج منابع و حمایتهای شبکهها و روابط در راستای رسیدن به مقام سیاسی (به عنوان هدف مورد نظر) است.
به عبارت دیگر صرف عضویت در شبکه و داشتن ارتباطات مختلف برای رسیدن به هدف کافی نیست و پس از آنکه فرد به عضویت شبکه درآمد، لازم است از منابع شبکه (سرمایۀ اجتماعی در دسترس) برای رسیدن به هدف خود استفاده کرده، سرمایههای اجتماعی را در فرایند کسب سود و موقعیت بسیج نماید (سرمایۀ اجتماعی بسیجشده) (Lin, 1999 a: 41).