چکیده:
سابقه و هدف: استرس در دوران زندگی دانشجویی میتوانند منجر به پیامدهای منفی متفاوتی از قبیل بیماریهای جسمی، اختلالات روانی یا احساس فرسودگی در دانشجویان گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان استرس زندگی دانشجویی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید.
مواد و روش ها: ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻘﻄﻌﻲ است ﻛﻪ بر روی 500 نفر از دانشجویان که بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند، انجام گردید. پرسشنامه مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد استرس دوران زندگی دانشجویی بود که به روش خودگزارشدهی تکمیل گردید. دادهها با استفاده از ویرایش 20 نرمافزار SPSS و بهرهگیری از آزمونهای آماری تیمستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: طبق یافتهها 57 درصد از دانشجویان نمره استرس متوسط داشتند. بزرگترین استرسورهای تجربه شده در درجه نخست استرس خود تحمیلی و سپس فشارها میباشد و بیشترین واکنش به این عوامل در درجه اول واکنش شناختی و سپس واکنش هیجانی بوده است. از بین متغیرهای جمعیتشناختی رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، تحصیلات مادر و تحصیلات پدر با استرس دوران دانشجویی رابطه معنیداری داشتند (P<0.05).
نتیجهگیری: با توجه به سطح بالای استرس در دانشجویان و مشخص شدن عوامل موثر جمعیتشناختی میتوان نسبت به مداخله موثر در جهت مساعد کردن این عوامل اقدام کرد.
background and Objectives: Student-life stress can lead to various negative consequences
such as physical illness, mental disorders or exhaustion. The present study was conducted
to evaluate the level of student life stress and its related factors among medical students of
Hamadan University of Medical Sciences.
Materials and Methods: This cross-sectional study applied multistage random sampling
to select 500 university students at Hamadan University of Medical Sciences during 2015.
The data collection tool used in this study was a self-report questionnaire containing two
parts: a section on subjects' demographic details and another section for Student-Life
Stress Inventory (SLSI). Data were analyzed in SPSS20- using descriptive and inferential
statistics, such as independent t-test, Pearson’s correlation test and one-way ANOVA.
Results: This study revealed that %57 of the students had moderate levels of stress. The
most important stressors included self-impose and pressure, and also the most important
reactions to stressors included cognitive appraisal and emotional reactions, respectively.
There was a significant association between exam stressors and branch, educational level,
and mother's and father's education level (P < 0.05).
Conclusions: According to the high level of stress in students and the recognition of
demographic factors, effective educational interventions can be conducted to reduce stress.