چکیده:
با تغییر پارادایم توسعه از کلاسیک به نوین، توسعه پایدار و از جمله مسائل زیست محیطی تبدیل به
ارکان اصلی توسعه شده است. در این میان افزایش آگاهی مردم جامعه نسبت به اهمیت مسائل
زیست محیطی در قالب توسعه پایدار در جهان از ضریب بالایی برخوردار شده است. به طوری که
سازمان های بین المللی مختلفی در این راستا تلاش می کنند که از جمله آنها یونسکو می باشد. این
سازمان با تشکیل نمایندگی هایی در کشورهای مختلف سعی در تشویق کشورها برای تدوین
راهبردهای توسعه آموزش توسعه پایدار دارد. برای این منظور توجه به ویژگی ها، پتانسی ل ها و
دانش تجربی و بومی در زمینه ملی توسعه پایدار، آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. در این
راستا مطالعهای، که بخشی از پروژه ای تحت عنوان"تحلیل برنامه ها و سیاس ت های فرهنگی،
اجتماعی و زیست محیطی ایران در برنامه چهارم با توجه به اهداف و طرح اجرایی دهه ملل متحد
برای آموزش در خدمت توسعه پایدار ( 2005 2014 )" است و با حمایت های سازمان ملل و توسط
کمسیون ملی یونسکو در ایران انجام گرفت، به تدوین راهبردهایی برای آموزش توسعه پایدار با
مشارکت 60 نفر کارشناسان و استادان خبره در زمینه مسائل توسعه پایدار و محیط زیست با فن
نمود تا بتوان از نتایج آن به عنوان راهبردهای کلیدی در برنامه های توسعه ایران استفاده SWOT
کرد. یافته ها نشان می دهد که به منظور تقویت و توسعه آموزش حفظ محیط زیست و توسعه پایدار
در کشور، راهبردهای تهاجمی به همراه به راهبرد فرعی دیگر بایستی به صورت یک بسته راهبردی
با یک زمانبندی مشخص توسط نهادهای محلی و مردمی و با تقویت سیاست ها، قوانین، رویه ها،
مقررات از طرف مدیران دولتی نخست با اتخاذ راهبرد تهاجمی و سپس به ترتیب بازنگری، تنوع
بخشی و تدافعی مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
در ایـن راستا مطالعه ای ، که بخشی از پروژه ای تحت عنوان "تحلیل برنامه هـا و سیاسـت هـای فرهنگـی ، اجتماعی و زیست محیطی ایران در برنامه چهارم با توجه به اهداف و طرح اجرایی دهه ملل متحـد برای آموزش در خدمت توسعه پایدار (٢٠٠٥ـ ٢٠١٤)" است و با حمایت های سازمان ملل و توسـط کمسیون ملی یونسکو در ایران انجام گرفت ، به تدوین راهبردهایی برای آموزش توسعه پایـدار بـا مشارکت ٦٠ نفر کارشناسان و استادان خبره در زمینه مسائل توسعه پایدار و محیط زیست بـا فـن SWOT نمود تا بتوان از نتایج آن به عنوان راهبردهای کلیدی در برنامه های توسعه ایران استفاده کرد.
سپس در گام بعدی برای دستیابی به نتایج مناسب به تلفیق نظرات نمونه ها پرداخته شد که در راستای تحلیل وضعیت کشور بر مبنای اهداف ESD بر اساس مدل راهبردی ترسیمی راهبردهای چهارگانه عبارتند از (جدول ٥): (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طوری که از نمودار و محاسبات انجام شده استنباط می شود اولویت های راهبردی گروه استادان ، کارشناسان و مشترک دو گروه استادان دانشگاه ها و کارشناسان نهادها و سازمان های مرتبط با توسعه پایدار محیط زیست عبارتند از (جدول ٦): جدول ٦: اولویت های راهبردی درباره آموزش توسعه پایدار و حفظ محیط زیست (رجوع شود به تصویر صفحه) در اولویت اول راهبرد تهاجمی قرار می گیرد تا از این طریق بتوان فرصت ها و قوت های موجود را تقویت کرد و از آنها به موقع استفاده کرده و مدیریت کرد.