چکیده:
شهید صدر معتقد است که اسلام دارای مذهب و نظام اقتصادی است و اقتصاد اسلامی هویت
علمی ندارد. در این مقاله پس از تبیین و بیان نقد آقای میرمعزی نسبت به نظر وی درباره مذهب
اقتصادی اسلام، نظام اقتصادی اسلام و علم اقتصاد اسلامی و ارتباط این مقولات با یکدیگر، نقد
در اثبات اینکه تلقی شهید صدر از مذهب و نظام اقتصادی و علم اقتصاد نیازمند « آقای میرمعزی
را » اصلاح و تکمیل است و اسلام افزون بر مذهب و نظام اقتصادی، دارای علم اقتصاد نیز هست
بررسی کرده و با بیان دیدگاه علما و بزرگان اقتصاد اسلامی آن را به نقد میکشیم.
خلاصه ماشینی:
هویت اقتصادی، مذهب اقتصادی، نظام اقتصادی، علم اقتصاد مقدمه آقای میرمعزی در مقاله ای در نقد بر نظریه شهید صدر درباره هویت اقتصاد اسلامی اعتقاد دارند شهید صدر در کتاب اقتصادنا در بحثی با عنوان «اقتصاد اسلامی علم نیست» در صدد اثبات این مطلب است که اقتصاد اسلامی دارای هویت مذهبی است و هویت علمی ندارد و تا وقتی که جامعه اسلامی تحقق خارجی نیافته، مطالعات علمی ممکن نیست؛ در نتیجه، علم اقتصاد اسلامی نمی تواند وجود حقیقی بیابد.
و فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی، ش 21، 1385، بانکداری بدون ربا از نگاه شهید صدر، سید عباس موسویان برای تبیین نظریه شهید صدر درباره هویت اقتصاد اسلامی، باید مذهب اقتصادی، نظام اجتماعی، نظام اقتصادی اسلام و علم اقتصاد اسلامی را از دیدگاه ایشان تعریف کنیم.
2. در علم اقتصاد اسلامی مشروط که وضعیت مطلوب تفسیر و تبیین میشود، نظریههای علمی از مفروضات و مسلماتی که از آموزههای اسلامی بهدست میآید به روش قیاسی ساخته میشود و از جهت منطقی صحیح نیست که برای اثبات صحت و سقم آنها به آزمونهای تجربی استناد شود؛ زیرا مفروض این است که این نظریات برای تبیین وضعیت موجود نیست؛ بلکه برای تبیین وضعیت مطلوب است؛ پس این ادعای شهید صدر (نظریه-های علمی بهدست آمده از این طریق برای توضیح برخی حقایق زندگی اقتصادی در جامعه اسلامی مفید است ولی اینگونه تفسیرها تا زمانی که با تجارب جمعآوری شده از واقع خارجی آزمون نشود نمی تواند مولد علم اقتصاد اسلامی بهصورت عام و دقیق آن شود؛ زیرا بسیاری موارد بین زندگی واقعی و تفسیرهایی که براساس فروض صورت میگیرد، تفاوت وجود دارد).