چکیده:
رویکردهای جدید توسعه، تاکید خاصی بر دخالت گروه های ذی نفع در فرایند تدوین و تصمیم برنامه های توسعه ای دارد، به همین روی انواع روش های مشارکتی در ابعاد مختلف توسعه مورد توجه واقع گردیده اند. از آنجایی که کارآفرینی یکی از امور تسهیل کننده و پیش برنده توسعه روستایی است، سعی می شود که امکان توسعه مشارکتی کارآفرینی در روستاهای ایران مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین فرض این تحقیق بر این است که اولا روش مشارکتی در تناسب قابل قبولی با کارآفرینی برای گسترش آن دارد. دوم این که به خاطر عدم وجود برخی ضروریات و زیرساخت ها برای توسعه مشارکتی، بهترین راهبرد تنوع می باشد.
جامعه مورد مطالعه این تحقیق را تعداد 53 کارآفرین و به همین تعداد گروه کنترل، تشکیل می دهند که در تکمیل بخش دیگر این تحقیق تعداد 13 نفر از مسئولین محلی مورد پرسش قرار گرفته اند. ابزار این تحقیق، پرسشنامه تهیه شده به وسیله محقق است. در بررسی به عمل آمده به وسیله تحلیل های استراتژیک، عوامل موثر بر توسعه مشارکتی کارآفرینی روستایی به ترتیب اهمیت در تاثیرگذاری، تعیین شده اند. نتیجه این تحقیق حرکت در قالب استراتژی تنوع یعنی بسترسازی برای مشارکت را توصیه می نماید.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی این تحقیق بررسی استراتژیهای مختلفی است که براساس میزان ضعف و قوتهای موجود در مجموعه عوامل درونی و تهدید و فرصت های نهفته در مجموعه عوامل بیرونی می باشد که به موازات، امر شناسایی ضعف ها، قوتها، تهدیدات و فرصت های موجود برای توسعه مشارکتی کارآفرینی روستایی محقق می گردد.
Representation انجام آن، به دست آوردن و ارایه ترتیب اولویت هریک از این مجموعه عوامل و تاثیر نهایی آنها در استراتژی انتخابی برای توسعه مشارکتی کارآفرینی در مناطق روستایی محدوده مورد مطالعه است .
سؤالات مطرح شده در چهار بخش قوت ها(S٣)، ضعف ها(W٤)، فرصت ها(O٥) و تهدیدها(T٦) قرار می گیرند و بدیهی است که پاسخ گوینده بین مواردی که به عنوان ضعف یا قوت و تهدید یا فرصت ، براساس موقعیت کنونی مشارکت و کارآفرینی مشارکتی در جامعه طرح و پیشنهاد شدهاند دست به امتیازگذاری و اولویت بندی می زند.
ضمن این که نتایج به دست آمده از دقت بسیار بالایی در نحوه امتیاز گذاری و تحلیل های مربوط جدول ٦: نتایج امتیازگذاری عوامل به روش ANP (رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول ٧ مقادیر میانگین امتیازات پنل کارشناسی درباره عوامل درونی و بیرونی اجرای روش مشارکتی توانمندسازی روستاییان برای توسعه کارآفرینی مشاهده می گردند.
به عنوان مثال ناتوانی مشاور در برقراری ارتباط کامل با روستاییان، به عنوان مهم ترین نقطه ضعف مطرح شده است که در مقابل آن در بخش فرصت ها وجود بسترهای ارتباطی لازم نیز یکی از فرصت های موجود از نظر کارشناسان شناخته شده است و با یک برنامه ریزی درست می توان با استفاده از بسترهای ارتباطی موجود، ناتوانی کارشناسان در ارتباط با روستاییان و همین طور عدم شناخت مسئولین از این روش را پوشش داد.