چکیده:
حضور عابران در معابر اثر زندگی بخشی بر کالبد شهر دارد، به طوری که پیاده راهها به عنوان یکی از راههای تجدید حیات مدنی مراکز شهری مطرحند. از این رو، پیاده راه سازی یکی از سیاست های محدودیت ترافیک و برای بهبود محیط شهری به عنوان مکانی برای زندگی انجام می شود. هدف از انجام این تحقیق آسیب شناسی احداث پیاده ر اه های میدان 15 خرداد و میدان امام حسین از نظر مولفه های کالبدی، اقتصادی (فعالیت) است و از روش کتابخانه ای و پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری دو نوع است. یکی تمام کاربری های واقع در بدنه میدان 15 خرداد و بدنه میدان امام حسین، دیگری کسبه دو محدوده مورد بررسی که حجم آن براساس فرمول کوکران به ترتیب 82 نفر و 140نفر تعیین شده است. داده ها در دو کروکی و براساس شاخص های توصیفی با استفاده از نرم-افزار Exel تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نمی توان در هر خیابانی برای تعاملات بهتر شهروندان اقدام به احداث پیاده راه کرد و باید به شرایط محیطی توجه بیشتری شود.
خلاصه ماشینی:
با غلبه مسیرها در کلیت شهر و کم اهمیت شدن عرصه های حضور پیاده، مانند میادین ، شهروندان مکانهای با هم بودن و با هم شدن را از دست داده و خودروها با آنکه به مردم فرصت و آزادی برای بهرهگیری از امکانات همه گستره شهر را می دهند، ولی آنها را از هم دور نگه داشته و زندگی جمعی را کم رنگ کرده (کریستوفر و دیگران، ١٣٧٣: ٦) و نقش انسان را در فضای شهری از بین برده و پیادهرو از شکل مستقل خود خارج و به تابعی از سوارهرو تبدیل شده است (٢٠١١ Pike ;٢٠١٢ Litman ;١;٢٠١٠؛Forsyth,et) .
بر این اساس در بعضی از شهرهای دنیا طرحهای جامع عابر با وجود تفاوت در الگوهای آنها بنا به دلایل فرهنگی ، تاریخی و سیاسی ، به منظور برآورد انتظارات انسان در ابعاد مختلف زیست محیطی ، اجتماعی ، کالبدی، اقتصادی و غیره، بهبود کیفیت زندگی ، بهبود دسترسی ها و حرکت ها، افزایش تحرک نواحی شلوغ و پر ازدحام، آرامسازی ترافیک ـ وونرف (مجله آرام)، بهبود کیفیت هوا، آزادی انتخاب مسیر و سفر، سرزندگی اقتصادی، حمل ونقل ، سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه ، افزایش ارزش املاک، کاهش اثرات منفی وسایل نقلیه بر محیط زیست ، خلق خیابانهای بسیار زیبا، افزایش ایمنی افراد پیاده یا دوچرخه احیای مجدد مراکز تاریخی و اجتماعی با افزایش تحرک در نواحی اقتصادی، سلامتی و ایمنی و ایجاد محیطی پایدار تهیه شده است (کاظمی ، ١٣٩٠: ١٩؛ ذمعینی ، ١٣٨٥: ٦؛ ١٩٩ ,stillings &Lock wood ;١٩٧٧ ,Longo &Brambilla ) تا از این طریق خیابانهای جذابی برای شهر به وجود آیند که هم سیمای شهر بهبود یابد و هم شهروندان تصویر ذهنی بهتری از شهر خود داشته باشند (١٩٦١٢٧,Jacobs ).
احداث پیادهراه به علاوه استقرار ایستگاه مترو و افزایش خدمات پذیرایی به مراجعه کنندگان در محدوده میدان ١٥ خرداد باعث افزایش درآمد کسبه در حد بالایی شده اما در کاهش یا افزایش کاربریهای و فعالیت های تجاری این پیاده راه به دلیل طول مسافت مناسب و مسدود نشدن هیچ معبری به آن به جز ورود میدان ١٥ خرداد تأثیری نداشته است .