چکیده:
نشانهشناسی دانشی با هدف چگونگی معنایابی نشانهای است و خود نمود عینی از مفهوم یا پدیدهای غایب جهت برقراری ارتباط با مخاطب میباشد. رومن یاکوبسن و امبرتو اکو نشانهشناسی را برآمده از زبان میدانستند؛ یاکوبسن نشانهشناسی را فرایند معنیدار شدن بر اساس متن و اکو نشانهشناسی معماری را پدیدهای فرهنگی و ابزاری برای برقراری ارتباط معرفی کردهاند؛ شهرها در جوامع اسلامی نشانههایی دارند و مسجد شاخصترین نمود معماری در این شهرها میباشد و استفاده از عناصر کالبدی آن باعث شده است تا بهعنوان ابزار ارتباط با ذهن مخاطب شناخته شود، بهگونهای که با دربرداشتن این نشانهها برای ساکنان قابل درک هستند. هدف این پژوهش تحلیل عناصری در معماری مساجد است که درگذر زمان تبدیل به نشانه ارتباطی در شهرها شدهاند تا به این سوال پاسخ داده شود: عناصر کالبدی معماری با چه مولفههایی ابزار برقراری ارتباط معنایی شدهاند؟ تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی بر پایه تحلیل مولفههای نظریه ارتباط کلامی یاکوبسن شامل موضوع، پیام، فرستنده، گیرنده، مجرای ارتباطی و رمزگان در نشانهشناسی و تطبیق آنها با دیدگاه اکو در نشانهشناسی معماری پژوهش شده است و این عوامل در نشانههای بهکاررفته در مسجد کبود تبریز بهعنوان نمونه موردی جهت استخراج چگونگی برقراری ارتباط موردمطالعه قرار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهند که با تعمیم نظریه یاکوبسن، عوامل موثر بر ارتباط شامل زمینه فرهنگی و اجتماعی، کارکرد نمادین، رمزگان های معماری، کاربرد صریح، ابزار برقراری ارتباط و رمزگان های فرامعماری میباشند. با بررسی این عوامل در مسجد کبود میتوان به رابطه مستقیم عوامل یاد شده با ایجاد ارتباط نزد مخاطبان پی برد.